Inför bortapremiär: Varberg - Öster

Superettan är igång och första omgången är spelad för samtliga lag. Nu väntar bortapremiären för Öster i Superettan mot Varbergs BoIS på Påskbergsvallen.

Seriepremiären mot Degerfors i tisdags slutade med ett kryss på Visma Arena där Albin Mörfelt blev poängräddare på stopptid i den 94:e matchminuten. Tätt matchande väntar härmed nu där vi fyra dagar senare skall ta oss ut mot västkusten för ett möte mot Varberg. Det är också ett starkt bortafölje med East Front i spetsen som tar sig dit med flera supporterbussar under lördagen för att stötta laget till vinst.

Under cupspelet i februari möttes lagen senast där det slutade med en klar vinst för Öster, slutresultatet skrevs då 4-1. Varberg åkte ur Allsvenskan under föregående säsong efter fyra raka år i den högsta divisionen, och motståndet kommer senast från en premiärförlust mot Brage där man åkte på uddamålet uppe i Borlänge.

Öster har under fredagen haft de sista förberedelserna där ledarstaben slipat på de sista detaljerna inför lördagens eftermiddagsmatch. Huvudtränare Martin Foyston är nöjd med att ha alla spelare redo för match där det i dagsläget inte finns skador i truppen.

Tätt matchande väntar direkt efter premiären där vi hunnit med två träningar. Hur har laget förberett sig på bästa sätt?

- Den bästa förberedelsen är att lära sig från föreågende match. Vi har framförallt gått igenom hur vi startade den förra matchen och hur vi kan rätta till det inför imorgon.

Som en klubb som precis åkt ur Allsvenskan. Vad förväntar du dig av ett lag som Varberg?

- Vi vet att motståndet kommer bli olikt än hur det såg ut i cupen senast. Det är som du säger ett allsvenskt lag som är redo att ta revansch från fjolåret och de kommer vara ännu mer taggade på att vända premiärförlusten till vinst i sin hemmapremiär inför sina supportrar.

- Det är ett fysiskt lag som är duktiga på fasta situationer och vi behöver hantera det som lag och hitta ett sätt att spela vår fotboll i rätt situationer.

Under lördagen kommer uppemot 400 Östersupportrar finnas på plats för att stötta laget på Påskbergsvallen. Hur ser du på den support som laget har fått under försäsongen och under premiären?

- Vad som var viktigt mot Degerfors senast var att vi skapade ett ögonblick att fira tillsammans med alla supportrar. Även om målet kom sent så var det mer än ett mål. En belöning till alla de som stöttar oss hela vägen in och ger oss kraft att komma tillbaka i matcher. Hemma som borta är det viktigt att känna stödet från sina egna supportrar.

Matchen sänds i vanlig ordning på Discovery+ och TV4 Play med sändningsstart 14.50 och avspark 15.00 i Varberg. Supporterinformation gällande bussresa, samlingsplats, biljetter och annan praktisk arenainformation finns här.

Mot tre poäng!