Hovås Billdal bröt Östers svit

Med ett insläppt mål redan efter en halvminut tvingades Öster jaga hela matchen mot Hovås-Billdal. När man runt halvtid jobbat sig in i matchen kom nästa kalldusch när Taina Hartikainen satte 1-3 på vad som måste varit årets träff i Elitettan.

ÖSTERS IF - HOVÅS BILLDAL 1-3 (1-2)
1'   0-1 Milton
26' 0-2 Nordenberg (strf)
34' 1-2 Castro
50' 1-3 Hartikainen

Åhlander
Arvidsson - Winqvist - E Karlsson - Hjälmkvist
Ronström - F Karlsson - V Johansson - Sandell
Castro - N Karlsson

54 Lindquist (Sandell)
67 I Johansson (Ronström)
78 S Johansson (Castro)

Efter sju omgångar utan förlust bröt Hovås Billdal Österdamernas fina svit, och Göteborgarnas anstormning började omedelbart. redan en halvminut in i matchen kom gästernas ledningsmål när Pernilla Milton mötte ett inlägg och vackert lobbnickade in 0-1 över Sanna Åhlander.
Efter en period där lagen bytte chanser - vassast var nog Östers hörna i 16e minuten där Nellie K drog på sig bevakning men avslutaren inte fick träff på bollen i bra läge - hade gästerna marginalerna på sin sida. En klasslyftning fram mot straffområdet såg ut att mynna ut i intet när anfallaren sprang in i en Östermittback någon decimeter innanför straffområdeslinjen, men efter en stunds tvekan ändrade domaren sig och pekade mot straffpunkten, varifrån Louise Nordenberg inte gjorde något misstag.
Om gästerna blev bekväma eller Öster fick mer fart kan vi låta vara osagt, men efter gästernas 0-2 tog hemmalaget över allt mer av spelet, och med dryga tio minuter kvar till paus kom också reduceringen. Nellie Karlsson vände runt på mitten och skickade vidare till Felicia Castro, som kallt avslutade i bortre burgaveln.
Bara två minuter senare var det nära kvittering efter att Nellie Karlsson slitit hårt på vänsterkanten, jobbat förbi två försvarare och skickat in ett inlägg som Hovås-målvakten tappade. Domaren blåste dock, till synes korrekt, av anfallet för ruff mot målvakten.

Andra halvlek inleddes avvaktande, med ett skott från Anna Sandell en bit till vänster som enda försök tills matchens bedrift kom i 50e minuten. Taina Hartikainen klippte från nära halvplan, och satte bollen i Sanna Åhlanders vänstra burgavel med en träff vars like det inte lär ses många i den här serien.
Målet gjorde att gästerna kunde spela avslappnat samtidigt som Öster tvingades chansa ännu mer, och det gav en förutsägbar matchbild där Öster ofta tvingades ta skott utifrån som sällan oroade Hovås Billdal-målvakten. En nick strax utanför av precis inbytta Sanna Johansson i 79e minuten, ett inlägg/skott av Nellie K minuten senare som kunde ställt målvakten och en snabbt slagen frispark - tyvärr ganska rakt på målvakten - i första tilläggsminuten var vad gästerna släppte till, och ingendera oroade alltför mycket.

På bilden gör Felicia Castro 1-2. Foto Andreas Nilsson/bilderna.it