Henningsson klar för allsvenska Halmstads BK

Bild: Andreas Nilsson - Bilderna.it

Östers ytterforward Alexander Henningsson fortsätter säsongen allsvenskt. Idag blev han klar för allsvenska Halmstads BK.

Alexander Henningsson kom till Östers ungdomsakademi säsongen 2003 från Växjöklubben Sandsbro AIK. En särpräglad vinnarskalle som tagit sig från ungdomslag och genom skolakademin till A-truppen inför säsongen 2008. Det blev dryga 160 seriematcher i A-tröjan och 20-talet mål.

25-åringe Henningsson flyttades upp i A-laget inför säsongen 2008. Hans naturliga position är mittfältare men han kan också spela anfallare. Under de sju matcher han spelade under debutsäsongen så stod han för en assist. De första målen gjorde han i en träningsmatch mot Husqvarna 2009.

Alexander tilldelades Stig Svensson-stipendiet i början av 2008. Hans styrkor på planen är främst hans teknik, snabbhet och modighet. 2012 blev ett genombrottsår för honom och den 23 augusti skrev han in sig i historieböckerna då han gjorde det sista målet (mot Brage IF) på Värendsvallen som varit klubbens hemmaplan sedan 1966.

Peter Wibrån om övergången;

- Alexander har fått en möjlighet att spela allsvensk fotboll igen. Han har skrivit på för 2,5 år. Vi har hittat en lösning med HBK som vi är nöjda med. Alexander har varit en viktig del i Östers lagbygge i många år och vi önskar honom lycka till i sin nya förening och de nya utmaningar som följer.

Trupphistorik

Spelare som lämnat truppen inför säsongen
1. Oscar Berglund, 3. Joakim Lindner, 5. Marcus Bergholtz, 9. Vlado Zlojutro, 10. Alhaji Gero, 11 Jonas Hellgren, 12 Alexander Nadj, 23. Tibor Joza (lån Falkenbergs FF) och 31. Robertino Kljajic.

Uppflyttade U19-spelare inför säsongen
15. Jonatan Rehnström, 21. Filip Örnblom, 23. Philip Hausenkamph och 27. Filip Stenmark.

Spelare som anslutit till truppen inför säsongen
9. Robin Strömberg, 10. Mehmed Hafizovic, 12. Sulejmen Sarajlic, 18. Jonathan Drott, Matteo Blomqvist-Zampi, 20. Joel Rajalakso, 24. Fritiof Björkén, 26. Isaac Shaze och 85. Rasmus Rydén.

Spelare som lämnat truppen under säsongen
11. Andreas Birgersson, 14. Alexander Henningsson, 15. Jonatan Rehnström, 16. Emil Andersson, 19. Simon Wennerhag, och 20. Otto Eriksson.

Övrigt
Målvakten Malkolm Nilsson och mittbacken Marcus Johansson har lånats från Halmstads BK för matchspel via ett föreningssamarbete som möjliggör för spelare att representera två klubbar utan karenstid fram till året de fyller 23.

Följ Östers IF i sociala medier: