Hemmasviten aldrig i fara

Öster tappade 2-0 mot just Kristianstad i våras, men idag fanns något sådant inte ens på kartan. Istället var det bara marginaler och bra målvaktsspel som skiljde Öster från en större seger idag.

Matchens stjärna Kalle Lindblad firar sitt 1-0.
Foto: Andreas Nilelind/bilderna.it

ÖSTERS IF - KRISTIANSTAD FC 2-0 (1-0)
1-0 32 Lindblad
2-0 61 Lindblad (strf)

Publik: 2545

Nilsson
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Shaze - Elvby
Pavic - Velic - Östlind
Johannesson

62' Drott (Velic)
74' Donkor (Pavic)
83' Berglund (Johannesson)

Mer statistik på förbundets matchsida.Referat kommer under kvällen.

Highlights från Osterplay.se/Öppna Kanalen

Bildgalleri av Andreas Nilelind/bilderna.it:

//oster.bilderna.it/#!album-1340

FÖRSTA HALVLEK

Kristianstad började spela strategiskt redan innan matchstart genom att, som första lag sedan Myran invigdes, tvinga fram ett sidbyte som gjorde att Öster fick anfalla mot södra läktaren i första halvlek.

Detta skakade inte om Öster nämnvärt, och i fjärde minuten jobbade man fram sitt första bra läge. Björkén vann tillbaka bollen, hittade ut till Pavic som skickade in bollen till straffområdet där Björkén hunnit in, men en olycklig nedtagning gjorde att en försvarare precis kunde rensa ut till hörna. En hörna som Östlind skruvade mot bortre, där KFC-målvakten Sixten Mohlin precis kunde peta den förbi målhungriga Österskallar.

Fem minuter senare kom så den första av många bollar mot en konstant bra springande David Johannesson, som hamnade en bit ut åt höger och drog avslutet hårt i utsidan av höger burgavel. Därifrån fortsatte Öster att mala på och skapade mycket, framför allt på högerkanten. I 19e minuten såg det riktigt lovande ut på andra sidan när Östlind sprang sig loss och försökte hitta in till Johannesson, men passningen blev lite optimistisk och Mohlin kunde hinna ner och plocka bollen.

Tre minuter senare letade Pavic upp Björkén, som bröt inåt precis utanför straffområdet innan han petade bollen mellan backarna fram till Johannesson, som klippte till hårt men även denna gång träffade burgavelns utsida.

Fem minuter senare jagade Johannesson fram ett bra läge själv när en försvarare slarvade med en bakåtnick. Anfallaren tog sig genom med bollen men fick en rätt rejäl armbåge i pannan precis innan avslutsmomentet och kom av sig så pass att Mohlin kunde parera avslutet med vänsterfoten.

Tretton minuter före paus skulle så det efterlängtade ledningsmålet komma. En låg vänsterhörna ledde till ett par studsar innan bollen hamnade hos Karl-Johan Lindblad, som i det målstim han är inne i just nu inte gärna kunde missa utan prickade in bollen otagbart nere vid vänstra stolpen.

Målet satte än mer fart på Östers jakt och två minuter senare sprang sig Johannesson fri med målvakten men fick bollen lite för långt ifrån sig i näst sista läget och Mohlin kunde styra ut avslutet till hörna. Minuten senare vann Johannesson en stenhård kamp om en luftboll mot Jawneh, vred sig runt in i straffområdet och försökte avsluta lågt men Mohlin var duktig på att knipa ihop benen och lyckades därmed stoppa avslutet. Ytterligare någon minut senare stod Mohlin dessutom i vägen ännu en gång efter att Östlind spelat fram Johannesson till ett bra läge.

Trots nästan total Österdominans var det gästerna som skapade halvlekens sista möjlighet, när de i 45e minuten stack upp och kom runt från höger, men Nurkic täckte ut avslutet till en resultatlös hörna.

ANDRA HALVLEK

Fem minuter efter paus sprang Mattias Pavic sig till ett bra läge, men kunde efter tuff uppvaktning av gästernas lagkapten Mbye inte få iväg något rejält avslut. Två minuter senare lyfte Östlind fram en bra boll för Johannesson, men även denne fick problem med armar i ansiktshöjd från försvaret och kunde inte nå bollen.

Tio minuter in i halvleken tog Elvby en bra löpning med boll över nästan hela offensiva planhalvan, och när KFC lyckades stoppa honom studsade bollen till Johannesson som tryckte till med en tung halvvolley, men än en gång kunde Mohlin stoppa bollen och på returen hann ingen rödblå fram.

Fem minuter senare skulle den hårda pressen ge utdelning. Pavic hittade in med bollen till Björkén, som fälldes av gästernas skyttekung Izuchukwu Emeh (som för dagen mest såg ut att hamna som sittande mittfältare) och fick en ganska tveklös straff med sig.

Fram för att slå straffen stegade förstås Kalle Lindblad, som kallt placerade bollen tätt intill högra stolpen medan Mohlin gick åt andra hållet. Mittbacken Lindblad har därmed gjort fyra mål på de tre senaste matcherna.

Trots målet fick gästerna fart och minuten efter att spelet blåst igång igen slank Jesper Rindmo genom och kunde avsluta från nära håll men Malkolm Nilsson visade att han klarar att hålla skärpan genom perioder av inaktivitet och gjorde en bra räddning.

Johannesson fortsatte utmana - och gäckas av - Mohlin. I 66e minuten kom han genom till höger och försökte pricka in bollen men fick se den styras ut till hörna igen. Tio minuter senare sprang han sig fri mot målvakten som var nästan ute i spelarbåsen när han klippte Johannesson med en stenhård glidtackling som kan ha varit korrekt men åtminstone från vår vinkel såg väldigt tveksam ut, men domaren lät spelet gå vidare.

Även om det var mest Öster även resten av matchen fick gästerna ha lite mer boll mot slutet och tre minuter före full tid kunde inhoppade Astrit Seljmani vända runt i straffområdet, men avslutet satt dessbättre i bakre delen av burgavelns utsida.

Det blev också Öster som hann stå för en sista riktigt bra chans i 89e minuten, när Drott - som såg ut att trivas inhoppad i en offensivare mittfältsroll - tog sig genom och rullade en bra boll ut till vänster mot Östlind men Mohlin gjorde sig stor och lurade vänsteryttern att skicka avslutet över mål.