Helt öppet inför kvalavgörandet

Öster hamnade i tidigt underläge mot grymt hemmastarka Landskrona i första kvalmatchen, men kvitterade snabbt och såg sedan till att bevaka ett oavgjort resultat som sätter oss i en liten fördel inför returen hemma på söndag.

LANDSKRONA BOIS - ÖSTERS IF 1-1 (1-1)

1-0 9 Olsson
1-1 13 Kapcevic
Publik: 4035

Malmkvist
Karlsson - Lundgren - Berg - Silverholt
Andreasson - Drott
Pavic - Johansson - Helg
Kapcevic

69' Vall (Helg)
75' Johannesson (Johansson)
85' Silka (Drott)
Mer statistik på förbundets matchsida.

DENIS VELIC OM MATCHEN (till Aftonbladet TV):

"Det var en otroligt tuff bortamatch, men det hade vi förberett oss på. Vi hade en tuff batalj mot Frej med kniven på strupen och tömde ganska mycket energi där. Vi visste att vi skulle komma hit och få slita för det och det gör vi.

Jag tycker vi överlag gör en bra insats även om jag hade önskat lite mer eget spel och att vi skapat lite fler lägen. Men det är bortaplan i rond ett, vi får vara hyfsat nöjda.

Jag tycker vi har bra kontroll på andra halvlek, jag är nöjd.

(På fråga om vad det skulle innebära att spela i Superettan 2020 för Denis egen del): Det här handlar inte om mig utan om en hel stad, en hel organisation. Jag är sekundär och inte ens det kanske i det här fallet. Vi gör detta för föreningens skull, för föreningens framtid.

Nu gäller det att ladda om för en oerhört tuff match på hemmaplan, det här kommer att leva hela vägen."

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Landskrona kommer från en otroligt stark säsong hemma på IP, och tog med sig det in i matchstarten. Man lyckades klart bättre än Öster med att trilla boll på den svårspelade och till synes ojämna planen. Första målet föll också ut på matchens första hyfsade chans, när lagkapten Andersson slog en lång crossboll på Asp, som fick vända runt lite väl enkelt innan han slog en bra boll fram till lagets skyttekung Linus Olsson som trots uppvaktning från flera Österspelare kunde rulla in ledningsmålet vid vänstra stolproten

Senhöstens Öster viker dock inte ner sig och minuterna senare jobbade man fram en vänsterhörna som Mattias Pavic slog lågt mot första stolpen där Drott fanns, men en back kunde nicka ut för ny hörna. Denna slog Pavic på samma ställ, där Drott mötte och nickade ner bollen till Calle Johansson som spelade in framför mål där Andreasson skarvade vidare till en helt ren Kapcevic som kunde rulla in kvitteringen.

Nu tog matchen rejäl fart och i 14e minuten såg det farligt ut när hemmalagets Kevin Jensen fick tag på bollen i höjd med målområdet men ett väl samarbetande försvar kunde trycka iväg bollen utan att ynglingen kunde få iväg ett skott.

Sekunderna senare kunde det mycket väl smällt åt andra hållet när Simon Helg vände inåt i plan och visade att hans höger också håller god klass genom att smeka en boll mot bortre stolpen där Calle Johansson tagit en perfekt löpning men olyckligtvis hade hemmalagets mittback Nwadike tagit extra starkt hårspray idag och kunde med hårspetsarna nicka undan bollen ut till hörna.

Därefter tätnade spelet på mitten och inget av lagen kom till några lägen. I 25e minuten  öppnade sig ett bra omställningsläge för Oliver Silverholt, men ensam mot tre försvarare tvingades han kapitulera. Sju minuter senare kom Öster i ett bra omställningsläge tre mot tre, men en rejäl höfttackling mot Pavic avstyrde läget och belönades med ett befogat gult kort.

Två minuter senare slog Calle Johansson ett bra inlägg mot Kapcevic som tagit bra position framför mål, men en försvarare kunde skarva vidare ut till hörna. I momentet efter bjöd Helg på show när han rundade sin försvarare och tog sig ner mot kortlinjen, men fick lite för lite höjd i chippen in och Landskronas målvakt Kaddoura kunde precis vifta iväg bollen.

Åtta minuter före paus jobbade så hemmalaget istället fram matchens bästa chans när Almadjed slog en perfekt boll från mittplan in bakom backlinjen och Hofsö sprang sig fri, men fick en halvdan andratouch på bollen och en vältajmad utrusning av Robin Malmkvist avstyrde situationen.

ANDRA HALVLEK

Efter paus gjorde Öster fem-sex minuter där man skapade en del (ett bra lågt inlägg av Helg som ingen nådde och en situation där Calle Johansson trycktes ner och borde haft frispark i bra läge) lade sig laget på defensiven och lät Landskrona ha mest boll.

I 51a minuten såg det ut att straffa sig när Ekvall pricksköt bollen upp på Olsson, som obegripligt nog stannade av och försökte vända om istället för att gå på avslut, varpå Lundgren hann mellan och utan besvär kunde rensa.

Fem minuter senare stack Öster upp längs vänsterkanten och ur halvdant läge lyckades Helg skicka in ett riktigt bra inlägg mot Kapcevic, som fick en rejäl smäll när Kaddoura gick ut hårt och boxade både bollen och Dragan.

I 64e minuten kunde hemmalaget återtagit ledningen när Hofsö nickade ner ett inlägg framför mål och Olsson hade helt öppet mål men dessbättre inte nådde bollen.

Tio minuter före full tid drog Silverholt upp ett anfall längs sin vänsterkant och hade både Kapcevic och en inbytt David Johannesson med sig inåt i plan, men höll i bollen lite för länge och fick när han försökte gå själv en rejäl arm i ryggen men inget domslut med sig.

nu verkade hemmalaget ha sprungit sig trötta och orkade inte jaga lika hårt som förut. Öster däremot skapade något läge genom Johannesson (där försvararen gjorde ett bra jobb och avvärjde till inspark) och en hörna i första stopptidsminuten som nickades ut, men där Lundgren klippte till på returen från 20 meter och målvakten var ur läge men en hemmaspelare hann dit och kunde få huvet mellan.