Härligt trendbrott i solskenet

Öster tog en efterlängtad första hemmaseger för året mot Norrby. Efter en osäker första halvlek lyfte sig hela laget efter Dragan Kapcevics psykologiskt viktig mål precis före paus och bjöd på en betydligt bättre andra halvlek där något mål till inte hade varit orättvist. Christian Järdler lyfte spelarnas insats efter matchen.
"Vi gör inte vår spelmässigt bästa fotbollsmatch men det ber jag inte om idag, utan vi jobbar efter de förutsättningar vi har."

ÖSTERS IF - NORRBY IF 3-0 (1-0)
1-0 44 Kapcevic
2-0 47 Helg (strf)
3-0 86 Silka
Publik: 1638

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - Vasilj - Pavic
Johansson - Silka - Silverholt - Helg
Johannesson - Kapcevic

72' Fuhre (Johansson)
88' Avdic (Helg)
89' Ericsson (Pavic)

Mer statistik på förbundets matchsida. Se höjdpunkter på TV4 Sport:

JÄRDLER TYCKER:

"För oss handlade det idag om att acceptera förutsättningarna - vi ligger där vi ligger och det är varmt som tusan. Vi möter ett fysiskt väldigt starkt och stort lag och det var vi noga med och gör fullt ut. Vi gör inte vår spelmässigt bästa fotbollsmatch men det ber jag inte om idag, utan vi jobbar efter de förutsättningar vi har.

Det syns första tjugo, det ser inte självklart ut, det är lite tveksamt - det lyser inte riktigt om spelarna kan amn säga.

Sedan får vi målet, ett litet slumpmål såklart men jag tycker ändå vi har jobbat ihop till det - är man många spelare på plats i boxen trillar bollen ner rätt ibland. Jag tycker vi är värda det.

Jag tycker också vi är värda straffen, att vi faktiskt får en avblåsning med oss för jag tycker det är straff men det har jag tyckt många gånger innan utan att vi fått det med oss.

Precis den starten vi behövde på andra halvlek, sedan tycker jag vi är kloka, det känns tryggt bakåt också. Sedan får vi avsluta med ett fantastiskt fint mål på en bra passning av Dragan och en läcker chip av Liridon som han förtjänar att få göra."

FÖRSTA HALVLEK

Det var två lag i stort behov av poäng som möttes på Myresjöhus Arena på lördagen, men Norrby visade det tydligast när man redan i första minuten jobbade fram ett farligt läge. Mehovic hann upp en till synes förlupen boll vid kortlinjen och lyfte in mot Översjö, som nickade strax över.

Därefter tog Öster över mer av spelet och jobbade sig fram via kanterna och skapade bland annat en hörna som Fredrik Lundgren nickskarvade hårt men en bit över. I sjunde minuten var Simon Helg ytterst nära att pricka fötterna på Dragan Kapcevic inne i målområdet och på returen styrdes Mattias Pavics avslut en bit utanför vänstra stolpen.

I tionde minuten fick Robin Malmkvist göra en bra insats när Norrbys Mehovic och Yarsuvat slunkit genom och den siste avslutade från nära håll men Malmkvist kunde styra ut bollen till hörna.

Efter några halvchanser för vardera laget var Öster efter dryga 20 minuter nära att ta ledningen. En boll över från höger skarvades till Helg som avslutade hårt men rakt på målvakten och på returen kunde David Johannesson inte hålla nere avslutet som stack en bit över.

Kapcevic och Johannesson samarbetade bra och stod för ett par lägen runt halvtimmen in i matchen men utan att det var riktigt nära. Istället skulle målet komma efter en kort frispark minuten före paus. Bollen gick till Stefan Karlsson, vars inlägg nickade ner av Lundgren till Kapcevic som missade första avslutet men på egen retur dunkade upp ledningsmålet i nättaket.

ANDRA HALVLEK

Betydande delar av publiken stod fortfarande kvar i korvkön när det hettade till igen efter paus. Bara 27 sekunder hade gått när Kapcevic fick bollen från höger, vände runt och revs ner av en Norrbyförsvarare. Domaren tvekade inte utan pekade rakt på straffpunkten, och fram stegade Simon Helg och klippte in tvåan nere vid högra stolpen.

Efter detta mål löstes många mentala knutar upp och Öster vågade spela ut. Efter ett par mindre chanser skulle man haft en ny straff i 55e minuten när ett fint inlägg från vänsterkanten nådde Johannesson vars nick tydligt stoppades av en uppsträckt arm men domaren valde att låta spelet gå vidare.

Tre minuter senare fick Pavic med lite tur med sig bollen in i straffområdet innan han rullade inåt mot Kapcevic, som lite väl osjälviskt försökte spela Johannesson istället för att gå på eget avslut och en försvarare kunde få foten mellan.

Dryga tjugo minuter före full tid såg nästa mål ut att vara på gång. Helg och Pavic samarbetade bra på vänsterkanten innan den förstnämnde lyfte in bollen på Johannesson. En försvarare kunde peta undan men på returen fick Silka fantastisk träff och skickade en stenhård boll i bortre stolpens insida men hade inte den sista centimetern på sin sida.

Liridon skulle ändå få sitt mål kvarten senare när han vann boll på mitten innan han spelade Kapcevic som lade en perfekt boll genom backlinjen där Silka fortsatt ta löpningen och iskallt chippade in sitt första mål hemma på Myresjöhus Arena innan han kunde fira framför klacken.

Med tanke på att gästernas Shkelqim Krasniqi minuten före och efter Silkas mål lyckades snacka till sig två gula kort var matchen definitivt stängd där, och det handlade mest om huruvida Öster skulle hinna göra fler mål. Emir Avdic, som hoppade in två minuter före full tid gjorde ett piggt inhopp och utmanade konstant på sin vänsterkant. I andra stopptidsminuten var han bara en Norrbyhand från att bli frispelad av Johannesson och minuten senare var både han och Kapcevic bara jätteräddningar av Norrbys målvakt från att spä på Östers ledning efter ett fint förarbete av Lars Fuhre.

Därefter kunde spelarna så äntligen vandra ner till södra stå och göra säsongens första segerkullerbytta på Myresjöhus Arena inför en högljudd klack.