Härlig seger på Vångavallen

Vi bjöds på två riktigt vackra rödblå mål i en händelserik första halvlek på Vångavallen. Adam Bergmark nickade in ledningsmålet i 18e minuten och precis före paus återtog Vladimir Rodic ledningen snabbt efter att hemmalaget kvitterat, på en högklassig inbrytning från högerkanten.

TRELLEBORGS FF - ÖSTERS IF 1-2 (1-2)

0-1 18 Bergmark Wiberg
1-1 42 Amin
1-2 45 Rodic
Publik: 1061

Nilsson
Pavic - Berg - Stenberg - Silverholt
Kusu - Hauksson
Rodic - Kozica - Bergmark Wiberg
Westermark

70' Varmanen (Pavic)
84' Engqvist (Hauksson)
90' Drott (Kozica)

Mer statistik på förbundets matchsida.

TÚFA OM MATCHEN:

"En mycket viktig seger idag, mot en bra motståndare som är i bra form.

Jag är stolt över spelarna och den karaktär de visade idag, alla stod upp bra.

Rodic gjorde en bra insats på högerkanten, men för mig var det laginsatsen som var viktigast idag. Hur vi kämpade och sprang för varandra, i en sån här math är det viktigast."

FÖRSTA HALVLEK

Vi fick se två lag som gick framåt på Vångavallen och redan i 3e minuten såg det lovande ut från rödblå sida, när John Stenberg slog en av sina långa bollar upp på högerkanten, där Mattias Pavic avancerade innan ha prickade in bollen mot Jesper Westerberg inne i målområdet, men TFF:s  mittbackar kunde nicka undan till hörna.

Fem minuter senare fick vi se en situation som skulle visa sig vara ganska symptomatisk för matchen och domarens nivå (åt båda håll, måste i rättvisans namn påpekas). Oliver Silverholt accelererade från en frustrerad Blomberg, som först hängde tio meter i Österspelarens tröja och sedan kastade sig in för en rejäl kapning, något som endast resulterade i frispark.

Öster bet sig ändå kvar i anfall trots att frisparken inte gav resultat, och några moment senare jobbade vi fram matchens första riktiga chans när Pavic lyfte ett bra inlägg in i boxen där Månz Berg dröjt sig kvar och precis nådde bollen men nickstyrde den utanför vänstra stolpen - tyvärr omedveten om att Adam Bergmark Wiberg fanns precis bakom.

ABW skulle dock få sin chans fem minuter senare, när han utförde ett rekordlångt väggspel och slog bollen 30 meter ut mot straffområdets högra hörn där Rodic mötte och slog ett perfekt inlägg tillbaka mot bortre stolpen, dit Bergmark Wiberg sökt sig och nickplacerade in 0-1 förbi Trelleborgs målvakt.

Knappa halvtimmen in i matchen jobbade hemmalaget så fram sin första riktiga chans, när Amin snyggt klackade fram till Saeid som avslutade hårt mot högra stolpen men Mathias Nilsson styrde säkert ut bollen till hörna.

Öster fortsatte vilja mest och spelade fram ett bra läge i 32a där Bergmark Wibergs avslut tyvärr inte räckte till samt ett riktigt snyggt samarbete i 35e mellan Rodic och Kozica där bollen till slut hamnade hos Bergmark Wiberg, men denne var i stort sett omringad av försvarare och hade inte chans att hitta nån lucka.

Istället kom, ganska typiskt, kvitteringen i 4a minuten. Öster hade fortsatt mest spel men fumlade på mittfältet och hemmalaget kunde kontra med fem man, men Amin gick på eget avslut och placerade in bollen nere vid vänstra stolproten.

Bara minuten senare kunde Öster sedan återtagit ledningen när Westermark jagade en till synes hopplös boll mot kortlinjen och vann närkampen mot resen Jönsson för att sedan spela Bergmark Wiberg. Dennes inspel mot en ren Kozica stoppades dessvärre av en akrobatisk rensning av en försvarare.

Öster såg ut att fortsatt vara hetast men i 44e minuten öppnade detta för Mortensen, som såg ut att vara på väg att bli fri men blev ikappsprungen av Stenberg som tryckte dansken ur vinkel och avvärjde.

Sekunderna före full tid bjöds vi sedan på ett riktigt klassnummer. Hauksson slog en lång crossboll mot Rodic, som tog emot och direktskarvad bakom ryggen till Kozica, fick tillbaka bollen på väg in i straffområdet och vände bort en försvarare innan han utsidade in bollen i bortre burgaveln.

Rodic kunde sedan blivit tvåmålsskytt på stopptid före paus, nä Pavic lyfte in en låg boll framför mål där Rodic slank mellan backarna och inte kan ha varit många centimeter från att få plösen på plats för en styrning.

ANDRA HALVLEK

Efter paus möttes vi av en annan matchbild där hemmalaget hade mer boll men båda sidor slarvade kraftigt i passningsspelet. Öster var dock nära att jobba fraam ett jätteläge redan i första minuten, när Bergmark Wiberg hann ikapp en rensning och nickade inåt mot Westermark som hade haft fri väg mot mål, men ett extra långt skånskt ben petade bollen mellan benen på Jeppe så nästa försvarare kunde spela undan.

Därefter blev spelet ofta ganska stökigt, men i 57e minuten skapade Trelleborg en chans nä man lyfte in en frispark som Nilsson gick ut för att boxa men inte fick undan tillräckligt långt, men när Amin lobbade över målvakten fanns Berg på plats och kunde nicka undan.

Tio minuter senare var skåningarna riktigt nära att kvittera, även denna gång på en fast situation men nu från vänsterkanten när Brkic lyfte bollen över samtliga mot Viitikko som var fi på bortre stolpen, men finnen skickade det ganska svåra volleyavslutet en bra bit utanför vänstra stolpen.

Efter det fortsatte hemmalaget hålla mycket boll, men skapade inte någon riktig chans. Det sista farliga som hände innan matchslut var istället en Österhörna i 79e minuten som Westermark nickade stenhårt men havmetern utanför högra krysset.