Härlig hemmaseger mot Eskilsminne

Inför lördagens hemmamatch hade Öster bara tagit en seger hemma på Myresjöhus Arena - och bara gjort tre mål hittills i år.

Båda dessa siffror är numera bara dåliga minnen efter en riktigt bra match mot Eskilsminne där ett par mål till för hemmalaget inte hade varit mer än rättvist.

ÖSTERS IF - ESKILSMINNE IF 4-1 (1-0)
26' 1-0 Vasilj
49' 2-0 Rajalakso
52' 3-0 Söderberg (strf)
57' 4-0 Henningsson
92' 4-1 Åberg

Publik: 1812

Startelvan:
Nilsson
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Velic - Drott
Henningsson - Strömberg - Rajalakso
Söderberg

75' E Andersson (Nurkic)
78' Elvby (Drott)
84' Hafizovic (Rajalakso)

Mer statistik på förbundets matchsida.

På artikelbilden klipper Alexander Henningsson in 4-0.

Intervjuer efter matchen  (osterplay.se)

Highlights från matchen (osterplay.se)

Presskonferensen efter matchen (video Mikael Bruér):

Första halvlek

Med självförtroendet i ryggen efter segern mot Halmia satte Öster fart direkt, och redan innan halvminuten gått utmanade Robin Strömberg och jagade fram en hörna mot ett stressat Eskilsminneförsvar. I elfte minuten drog Henningsson upp ett bra anfall på högerkanten, väggspelade sig fram och levererade sedan bollen precis framför fötterna på Strömberg som dessvärre inte nådde bollen. Bakom honom fanns Rajalakso, som klippte till men fick se sitt skott täckas.

Öster låg på ordentligt för ett ledningsmål, och i 17e minuten såg det ut att komma när Nurkic lyfte in bollen från högerkanten. Lobben passerade målvakten och seglade mot mål men träffade stolpens insida och studsade nesligt halvmetern framför stolpen tillbaka ut mot högerkanten. Istället kunde gästerna ställa om och såg ett tag ut att kunna oroa men avslutet rullades lyckligen rakt i famnen på Malkolm Nilsson i Östermålet.

Med knappt en fjärdedel av matchen spelade hotade Öster igen. En bra lyftning mot Söderberg resulterade i en vänsterhörna som styrdes farligt precis förbi mål. I anfallet efter fick Öster frispark i bra läge där Nurkic åter visade upp sin vänsterslägga och satte bra tryck på bollen som målvakten ändå kunde styra ut till hörna.

Öster fortsatte jobba fram hörnor och i 26e minuten skulle det löna sig. På en lång högerhörna nådde Mario Vasilj högst och tryckte in det efterlängtade ledningsmålet.

Därefter fortsatte Öster jaga och framför allt Strömberg var nära flera gånger - framför allt halvtimmen in i matchen då han efter en hörna fick loss bollen framför mål men blev avblåst för tufft spel.

Med minuten kvar till paus bjöd Rajalakso på en riktigt uppvisning när han lekte bort två spelare ute på sin vänsterkant och gick in i straffområdet men passningen in mot mål rensades tyvärr precis innan den nådde Söderberg. På stopptid var gästerna så nära att hota rejält när Emil Åberg ställde om och hade nästan fritt mot mål men Björkén jagade ikapp bra och både bromsade och till slut stoppade anfallet.

Andra Halvlek

Öster fortsatte på den inslagna vägen när spelet drog igång efter paus, och det skulle snart löna sig. I 49e minuten fick Joel Rajalakso bollen strax utanför straffområdet och klippte till med vänstern nere i målvakten Måns Lagmarks högra hörn. Lagmark gick åt rätt håll men hann inte ner och fick se 2-0 slinka in i nätmaskorna bakom sig.

Spelet hade bara nätt och jämt hunnit igång igen när det hettade till nästa gång. Fritiof Björkén visade bra fötter när han bröt inåt i straffområdet och gjordes ner av Alexander Zaim, och domaren kunde inte göra annat än att peka på straffpunkten. Därifrån rullade Freddy Söderberg kallt in 3-0 nere vid högra stolproten - så välplacerat att målvakten inte hade en chans att nå trots att han gick åt rätt håll.

Nu var Öster inne i samma målstim som senast mot Halmia och allt såg ut att fungera. Precisionen blev däremot lite lidande och man slog bort ett par möjliga chanser innan man bjöd på en riktig delikatess i 57e minuten. Strömberg nickade fram bollen till Söderberg, som vek bollen in i mitten där Alexander Henningsson utan att tveka slog in bollen nere till vänster om Lagmark.

Henningsson stod i centrum även två minuter senare när han blev nedsparkad i straffområdet och Öster fick sin andra straff på åtta minuter. Denna gången skickades lagkapten Velic fram, men han tänkte ett par varv för mycket och försökte lura Lagmark genom att dra bollen hårt mitt i mål. Målvakten läste dessvärre detta och kunde blockera inte bara straffen utan även de två returerna.

Trots ett i stort sett totalt spelövertag avtog Östers målproduktion och nästa riktigt bra läge tillföll bortalaget. Niklas Hermansson överlistade en offsidefälla och hamnade helt fri med Malkolm Nilsson men lyfte bollen i ribban. På returen kom Åberg helt snett och sprang med öppet mål vid sidan om bollen.

Öster sträckte ändå upp sig igen och i 78e minuten var det åter nära när Strömberg nickade ner bollen och Söderberg styrde från nära håll men Lagmark gjorde en bra reflexräddning och kunde avvärja.

Efter lite avslaget spel hettade det till igen mot slutet. I 86e minuten lyftes bollen in i Östers straffområde där en Eskilsminnespelare fick bra träff på volley men skottet täcktes undan. Två minuter senare var det nära från andra kanten när ett avslut strök precis till höger om mål.

I sista ordinarie minuten var Öster nära att utöka när Söderberg bröstade ner en lyftning till Strömberg som fick bra träff men denna gången hann Lagmark ner och kunde pressa det välplacerade avslutet utanför stolpen till hörna.

Med en minut kvar av stopptiden kunde Eskilsminne ändå jobba fram en vänsterhörna, och på den kunde Emil Åberg i stort sett obevakad nå först och nicka in sitt lags tröstmål.

Alla bilder: Andreas Nilsson/bilderna.it

Följ Östers IF i sociala medier: