Härlig derbyseger i Jönköping

Trots många omkastningar i startelvan gjorde Öster en riktigt bra första halvlek och kunde ta seriens första seger på Stadsparksvallen efter Calle Johanssons mål tio minuter före paus.

JÖNKÖPINGS SÖDRA IF - ÖSTERS IF 0-1 (0-1)
0-1 34 Johansson
Publik: 2261

Malmkvist
Örnblom - Lundgren - Vasilj - M Karlsson
Drott - Johansson - Fuhre
Pavic - Johannesson - Helg

83' Faour (Fuhre)
89' Andreasson (Lundgren)
94' Bajrovic (Johannesson)

Statistik på förbundets matchsida. Se höjdpunkter på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

Det blev en ovan uppställning i Smålandsderbyt på ett solgassigt Stadsparksvallen. Öster ställde, efter sjukfrånvaro och avstängningar, upp med fyra mittbackar - något skribenten inte kan minnas ha hänt sedan Sirius borta 2007. För dagen tog Filip Örnblom plats på högerbacken och Månz Karlsson till vänster om ordinarie mittbackspar och de liksom hela laget fick en bra inledning på matchen.

Öster tog kontroll över spelet och lät inte hemmalaget ha särskilt mycket boll. Trots ett par fina tendenser dröjde det ändå tolv minuter innan man producerade någon uttalad farlighet. Efter en omställning väggspelade sig Mattias Pavic in i straffområdet men hårt ansatt av en försvarare blev han tillräckligt distraherad för att nästa försvarare skulle kunna peta iväg bollen.

Knappa 20 minuter in i matchen skapade hemmalaget sin första farlighet när en boll in från vänsterkanten hamnade hos gamle målkungen Fredrik Olsson som fick alldeles för mycket tid på sig att sikta in sig men knappast fick Robin Malmkvist att svettas med sitt låga avslut nere vid vänstra stolpen.

Minuten senare höll de rödblå på arenan andan när Jsödras Gwargis gick in vårdslöst i en duell och stämplade Lars Fuhre hårt över vristen, men efter en stunds uppehåll kunde norrmannen lyckligtvis spela vidare.

Efter att ha tappat initiativet en stund tog Öster med knappa halvtimmen spelad över igen. I 28e minuten vände Pavic runt fint och skickade iväg ett lurigt skott mot första stolpen men Frank Pettersson stod väl placerad och kunde plocka skottet. Fem minuter senare hade han inte samma fördel när Calle Johansson vände bort en motståndare  vid mittlinjen, gick själv och skickade ett avslut från 25 meter nere vid högra stolpen och gav Öster ledningen.

Öster hann med två lägen före paus, båda signerade Johansson, som först på egen hand jobbade fram en hörna mot två motståndare och minuten senare var han ytterst nära att nå in med en boll på en fri David Johannesson men en försvarare kunde peta undan bollen precis innan den nådde fram.

Istället var hemmalaget nära att utjämna på stopptid när ett inlägg från vänster seglade över alla bort till Smylie som fick bra träff men fick se Malmkvist göra en bra räddning när han tryckte bollen ut till hörna.

ANDRA HALVLEK

Calle Johansson kunde mycket väl ha blivit tvåmålsskytt bara sekunder efter paus. Efter att Frank Pettersson slagit bort en inspark serverade Filip Örnblom ett perfekt inlägg in på Johansson som tog löpningen in mellan backarna och sånär fick avslutet på mål men det styrde undan på en försvarare ut till inkast.

Därefter släppte man över initiativet till Jönköping, men spelade ändå med marginaler och släppte inte till några större chanser förrän i 62a minuten. Då tog sig de grönvitas talang Gwargis fram till vänster och avlossade ett jätteskott mot första krysset men Malmkvist kunde trycka avslutet utanför stolpen. Minuten senare var det ännu närmre när Orlov galant lyfte bollen över Vasilj och petade förbi en utrusande Malmkvist men metern utanför högra stolpen.

Med en fjärdedel kvar av matchen jobbade Johannesson fram en bra chans att göra ledningen lite tryggare. "Älgen" snappade upp bollen efter en dålig mottagning av Fendrich och avslutade mot vänstra stolpen men målvakten kunde styra avslutet utanför stolpen. Johannesson var även nära i 82 minuten när han stressade Pettersson som såg ut att halka men i sista ögonblicket redde upp situationen och kunde spela undan bollen.

Öster höll ifrån sig bra och i sista ordinarie matchminuten såg det ut som Johannesson skulle kunna spela upp bollen i bra läge men en rejäl smäll bakifrån av Smylie satte effektivt stopp för detta.

Därefter skapade hemmalaget ett par hörnor utan att riktigt hota och matchens sista egentliga chans gick till Östers Faour. På fem minuters stopptid skickade Jönköpings målvakt bollen på Johansson som spelade fram Faour, men dennes låga avslut kunde inte lura Pettersson och matchen slutade 0-1.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it: