Hållen nolla mot Eskilstuna

Vårsäsongens sista hemmamach slutade i ett kryss efter en mållös match mot Eskilstuna. Närmast för Öser var David Johannesson med ett rungande stolpskott och ett friläge på stopptid.
Christian Järdler var inte alltför missnöjd trots poängtappet:
"Som helhet är jag nöjd med nollan och som jag tycker en stabil insats mot bra motstånd."

ÖSTERS IF - ATHLETIC ESKILSTUNA 0-0
Publik: 1628

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Pavic - Silka - Drott - Helg
Johannesson - Kapcevic

Byte:
64' Johansson (Kapcevic)
Mer statistik på förbundets matchsida. Referat kommer under kvällen

JÄRDLER TYCKER:

"Vi kommer från en tid med bra spel och vet det när vi går in till fighten. Vi har en ambition att verkligen visa vilken sida vi vill tillhöra, nu får vi mäta oss med det kanske spelskickligaste laget i serien som har lett den länge.

De har lite mer boll än oss, slår lite mer passningar än oss och har lite fler avslut , men de har inte fler avslut i straffområdet utan det är skott utifrån och de träffar inte mål så det kan vi leva med.

Jag är oerhört nöjd med det arbetet som vi lägger ner, jag är oerhört nöjd med hur vi jobbar i våra positioner, hur killarna jobbar defensivt tillsammans och tar bort mycket av Erasmus och Camaras individuella skicklighet.

Jag tycker det är en Superettanmatch mellan två bra lag som vill spela fotboll och skapa chanser genom sitt eget spel. Som helhet är jag nöjd med nollan och som jag tycker en stabil insats mot bra motstånd."

Se höjdpunkter på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

Öster började lovande i vårens sista hemmamatch. Bara femton sekunder hade gått när Mattias Pavic lyfte en bra boll fram mot David Johannesson, som inte fick träff på bollen hårt trängd av tre motståndare och när bollen studsade vidare till Liridon Silka blev denne nedtryckt av en mittback och fick på något sätt frispark mot sig.

Några minuter senare var det nära igen när en fin lyftning sånär nådde Pavic, men en försvarare kunde precis få foten mellan och störa nedtagningen så bollen stack iväg.

Efter ett tag jämnade spelet ut sig och i tolfte minuten hotade gästerna ordentligt. Först snappade Erasmus upp ens slarvigt slagen bollen och spelade fram Nnamani som avslutade i burgavelns utsida och knappa minuten senare stod Camara för en fin insats när han tog sig in från vänster och skickade iväg ett rungande skott i högra stolpen.

Trots mer boll för gästerna skapade Öster flera halvchanser, varav en riktigt lovande i 22e minuten när Simon Helg väggspelade med Dragan Kapcevic och tog sig in mot mål i bra läge men blev avvinkad för en snäv offside.

Därefter avtog intensiteten och halvleken bjöd bara på två ytterligare chanser. I 36e minuten sprang sig Nnamani fri ur misstänkt offsideläge men Robin Malmkvist gjorde en jätteräddning. Fem minuter senare var det Östers tur när ett inlägg mot Kapcevic blev lite högt men istället landade hos Helg som klippte till ordentligt men skickade volleyn en bra bit över ribban.

ANDRA HALVLEK

Öster lade sig högt i inledningen av andra och AFC var nära att kunna utnyttja det redan minuten efter paus. Gästerna ställde om snabbt med tre man men en välplacerad fot av Fredrik Lundgren stoppade Camaras låga inlägg och räddade situationen.

Därefter var det mycket Öster. Helg var på väg upp i en lovande kontring i 52a när han blev tufft nedryckt och fick frisparken med sig. Två minuter senare hade Johannesson slitit sig förbi Eskilstunas backlinje och var på väg att hinna först på bollen men en rejäl fasthållning av Michel stoppade honom tillräckligt mycket för att målvakten skulle hinna först på bollen.

Kvarten senare var Johannesson nära igen, när han stack på en lång boll från Silka och tog sig förbi sin försvarare innan han avslutade stenhårt i högra stolpen. Läget var dock inte över där, då försvararen klagade så högljutt att domaren inte fann någon annan lösning än att varna honom och ge Öster indirekt frispark metern in i straffområdet.

Frisparken väggade Helg till Oliver Silverholt innan han knorrade den mot bortre, där en AFC-spelare dessvärre råkade få skallen i vägen för vad som annars hade blivit ett tjusigt mål.

De kommande tio minuterna var det gästerna som jagade hårdast, och bollen befann sig mest i Östers defensiva tredjedel. Åtta minuter före full tid kunde Öster ändå hota när Helg stack på en rensning och tvingade AFC-målvakten Curci att ge sig långt ut men dennes rensning var å andra sidan imponerande och stack direkt ut till inspark för Malmkvist.

Mot slutet var det Öster som verkade vilja mest och i 85e minuten nickade Pavic fram bollen till Johannesson som tog sig fram och avslutade hårt men halvmetern över. Johannesson stod också för matchens riktiga jätteläge och sista chans när han i tredje stopptidsminuten snappade upp en slarvigt slagen hemåtpassning och sprang sig fri, men Curci läste hans avsikter och fick ut benet på det låga avslutet ner mot högra stolpen, det sista som hände innan domaren blåste av matchen och traktorerna kunde börja avlägsna den gamla gräsmattan som nu ska ersättas med en hybridgräsmatta.