Härlig uddamålsseger i derbyt

Öster visade en helt annan intensitet än senast och vann inte orättvist mot Allsvenska Jönköping i söndagens träningsmatch. Målet nickades in av David Johannesson på en hörna i  77e minuten.

ÖSTERS IF - JÖNKÖPINGS SÖDRA IF 1-0 (0-0)
1-0 77 Johannesson
Publik: 410

Malmkvist
Björkén - Vasilj - Lindblad - Lövdahl
Drott - Crona
Bajrovic - Levi - Östlind
Johannesson

68' Shaze (Bajrovic), Nurkic (Lövdahl)
75' Örnblom (Lindblad)
89' Andreasson (Levi), Pavic (Östlind)

Trupperna finns på förbundets matchsida.

Alla bilder & video: Andreas Nilelind/bilderna.it

Öster, som dagen till ära gått tillbaka till det bekanta 4-2-3-1, började matchen mycket piggt och innan halvminuten hunnit passera hade Jonathan Drott vunnit boll på mitten och lyft en väl avvägd boll fram mot David Johannesson, som slet sig förbi sin försvarare och kom fri med Kobozev i Södramålet, men hade kommit ur balans i kampen och kunde inte lura målvakten med sitt låga avslut.

Öster vann under hela matchen mycket boll på mittplan och i sjätte minuten skapade det en ny farlighet. Jonathan Levi kunde dra upp en snabb omställning och Levi hade Bajrovic med sig i mitten, men försökte gå på utsidan av sista försvararen och tappade iväg bollen över kortlinjen.

Efter en bra start av hemmalaget hittade gästerna runt kvarten in i matchen öppningar och en lång boll på Thelin orsakade oreda, men istället för att gå själv valde han att försöka nicka fram Vilhjalmsson och Lindblad kunde undanröja hotet.

Några minuter senare tog sig Smylie in fint från vänsterkanten och såg ut att kunna avsluta från nära håll, men en klockren stenhård glidtackling förpassade bollen över kortlinjen för en resultatlös hörna. I 24e minuten var det än närmre efter att Jsödra bytt sida snabbt och Aasmundsen kom till avslut från nära håll, men Robin Malmkvist kunde styra det stenhårda skottet tryggt ut till hörna.

I 27e minuten kolliderade Bajrovic i sin jakt på en långboll med gästernas målvakt, som landade illa och till slut fick kliva av plan och ersättas av Österbekante Pontus Wik.

Den följande kvarten bytte lagen halvchanser, där Vilhjalmssons volleyavslut (efter ett fint inlägg från Stefan Karlsson) i 43e minuten utmärkte sig genom att var ur bra läge och hårt, om än ett par meter felriktat. I 44e minuten hettade det dock till. Levi vann boll och spelade ut till Johannesson som var fri med Wik och försökte tunnla denne, men målvakten hann ner och kunde sittblocka bollen.

Öster fortsatte bra efter paus. I 47e minuten nickades ett Östlind-inlägg utåt mot Levi som klippte till stenhårt mot vänstra burgaveln, men målvakten kunde med viss möda förpassa bollen över kortlinjen utanför stolpen. Den resulterande hörnan blev stökig, och bollen dansade runt en stund innan det till slut kom ett Österavslut högt över.

Fyra minuter senare försökte Stefan Karlsson gå på avslut efter en snabb kontring och skickade iväg ett tungt skott, men Lindblad kunde täcka avslutet med låret och lugna ner situationen.

I 55e minuten visade Öster upp fint spel, först genom Levi som tog med sig bollen upp genom plan trots ett otal smällar, sedan genom Östlind som fått bollen från Levi och rullade in en hård boll som Johannesson försökte klackstyra till Bajrovic, men där blev det lite för duttigt och en jsödra-fot kunde skicka undan bollen.

Nu hände mycket till vänster. Först bröt Lindblad och skickade en lång boll på Östlind, som efter en bra löpning spelade in till Levi som tyvärr fastnade i sitt försök att passera backlinjen. Två minuter senare fortsatte Östlind sin löpning längre ner mot kortlinjen innan han rullade bollen in i straffområdet där den passerade strax utom räckhåll för Bajrovic.

Med knappa kvarten kvar kom ett lågt inlägg mot Johannesson som rensades till vänsterhörna. Denna placerade Sebastian Crona tätt framför mål där Johannesson dök upp och var någon tiondel före målvakten på bollen och kunde trycka upp den med pannan i vänstra krysset.

I 84e minuten visade Drott sin offensiva sida när han vann boll en bit in på egen planhalva, accelererade rejält och snabbt hade flyttat bollen upp till offensivt straffområde, där han spelade in till Levi som trycktes omkull men ändå kunde få bollen vidare till Johannesson, vars avslut dock stack en bit över mål.

Minuten senare trodde vi att 2-0 var på gång efter att Shaze vunnit boll och spelat fram en helt fri Östlind som hann en bra bit mot mål innan det kom en signal för offside.

Strax därefter hettade det till åt andra hållet när Malmkvist plockade ner ett inlägg men gick i backen när han gjorde det, och inbytte Moses Ogbu klev fram och sparkade flera gånger på bollen trots att Robin solklart hade tio fingrar på den. När Crona sprang fram och tryckte undan anfallaren för att få honom att sluta gjorde denne ett utfall med armen mot Cronas ansikte och belönades med ett synnerligen orange gult kort.

Öster hann med ett hyfsat anfall där Johannesson till synes fick frispark mot sig endast pga sin storlek innan gästerna fick en sista chans att kvittera i 94e minuten med ett bra inlägg från högerkanten mot Ogbu, men en Österförsvarare kunde styra bollen förbi anfallaren ut till en hörna, som Vasilj nickade undan till tonerna av en trevlig slutsignal.