INFÖR GENREP: Kalmar FF - Östers IF (Ekerum)

Laget har sen i onsdags varit på träningsläger inför seriestarten och under lördagseftermiddagen spelas det en genrepsmatch på Ekerum mot Kalmar FF.

Förberedelserna inför seriestarten är i full gång där laget under veckan har begett sig österut för läger på Öland. 10 dagar återstår till Östers premiär i Superettan som spelas mot Degerfors på Visma Arena den 2 april. Men i dag stundar alltså ett Smålandsderby mot allsvenska Kalmar FF, på Ekerum, inför det stora allvaret.

Huvudtränare Martin Foyston ger den senaste uppdateringen från lägret:

Om hur träningsveckan har varit
- Det har varit fyra dagar för att få alla bitar på plats och ett bra sätt för oss att kollektivt som grupp förbereda oss inför seriestarten. Vi jobbar mycket med gemensamma mål inom laget, vad vi vill uppnå och hur vi skall uppnå det.

Om vad Öster vill få ut innan premiären
- Att bli testade på en hög nivå, få in olika matchsekvenser i våra huvuden och möta olika typ av motstånd. Vi har tidigare i år mött lag som till exempel Varberg och Luleå som kanske spelar en annan fotboll. Det här blir en god prövning mot ett spelande lag innan säsongen startar.

Om vilket lag som kan förväntas
- Fokus kommer i dag ligga på de spelarna som skall starta när Superettan drar igång.

Om motståndet
- Skulle säga att Kalmar är en av de bästa lagen i Allsvenskan om du kollar tillbaka på de senaste två åren. Utvecklat en kontinuitet i deras spel och sätt att bygga sitt lag. Tagit in en del nya spelare kombinerat med god erfarenhet och är ett av de tuffaste motstånd att möta i Sverige just nu.

Något mer du vill tillägga?
- Ser fram emot den här matchen, men framförallt premiären med alla supportrar i ryggen. Det ska bli riktigt kul när vi är igång på allvar och hoppas att så många som möjligt stöttar oss från start.

Matchen har sin avspark klockan 14.00 på Ekerum. Fri entré gäller. Sportbladet sänder matchen (pluslåst).