Fortsatt full pott mot Göteborgslagen

Två nickmål avgjorde matchen mot Häcken, och innebär att Öster tagit samtliga nio poäng mot Göteborgslag den här säsongen. Söderberg nickade in ledningsmålet halvvägs in i första och Zlojutro säkrade trepoängaren tre minter före full tid.

BK HÄCKEN - ÖSTERS IF 0-2 (0-1)
25' 0-1 Söderberg
87' 0-2 Zlojutro

Publik: 2073

Öster ställde upp efter:
Wulff
S Karlsson - M Karlsson - Vasilj - Bojent
Pavey - Elvby - Velic - Bergholtz
Söderberg - Piñones-Arce

37' Zlojutro (Bergholtz)
80' Henningsson (Piñones-Arce)
89' Nurkic (Söderberg)

Det Öster som präglats av ineffektivitet ställde i söndagens match förväntningarna på huvudet. Trots stort övertag i bollinnehav för hemmalaget var det ett effektivt Öster som lämnade Sveriges folkrikaste ö med tre poäng i bagaget.

Trots att Häcken inledde piggt var det Öster som stod för matchens första seriösa anfall, när Bojent i sjunde minuten lyfte in en boll som dock styrdes undan innan den nådde sitt mål. Minuterna senare skapade hemmalaget sin första chans efter lite förvirring i Österförsvaret, men Martin Ericssons skott gick en bit utanför. Därefter inledde hemmalaget en massiv press som varade i tio minuter, och genererade tre hörnor och en frispark, men bortsett från ett farligt inlägg från Anklev där anfallaren helt missade bollen kom man ändå inte till några jättelägen.
    Häcken fortsatte ligga på, och i 22 minuten stod endast en vältimad brytning av Vasilj mellan Simon Gustafson och Östermålet. Mitt i pressen stack Öster i 25e minuten upp, och efter att bra samarbete på vänsterkanten gjorde Elvby ett imponerande jobb mot två försvarare och fick iväg ett inlägg som Freddy Söderberg kunde vräka sig fram, sätta pannan till och styra in i bortre krysset.
    Målet gav Österspelarna medvind, och för ett par minuter var det gästerna som tryckte på. En billig frispark gav till slut hemmalaget bollen, och det följande anfallet kunde mycket väl resulterat i en snabb kvittering. Ett snabbt avslut från Gustafson tog stenhårt (möjligen via Wulff) i stolpen, men vek av utåt utan möjlighet för retur.
    Därefter inleddes en ny gulsvart kanonad, som resulterade i fyra hörnor på färre minuter, och kulminerade i en ny klockren stolpträff, denna gång från Björn Anklevs fot. Någon minut senare kom det som skulle ge dagens bittra eftersmak för alla rödblå. Marcus Bergholtz blev liggande efter en duell och signalerade omedelbart att han måste byta. Undersökningar under matchen tydde på en spricka i ett revben, och mittfältaren riskerar att missa ett antal matcher. Ersättaren Vlado Zlojutro såg dock ut att trivas med att vara tillbaka på plan. I första halvleks sista minut var han nära att få en assist efter en snygg framspelning till en i stort sett fri Söderberg, men Freddy fick bollen mot fel fot och skickade avslutet tätt över.

Hemmalaget tog kommandot direkt i andra och redan i inledningsminuten jobbade jättetalangen Carlos Strandberg (populärt kallad "världens största sjuttonåring" på grund av sin imponerande fysik), men lagkapten Martin Ericsson drog avslutet rakt i famnen på Joakim Wulff. Därefter följde en period av böljande spel där ingendera laget skapade några direkta chanser. En hyfsad omställning på vänsterkanten där Zlojutro spelade in bollen till ett stressat avslut från Piñones-Arce i 58e minuten var det enda remarkabla innan klockan passerade timmen. Därefter anlade hemmalaget ny press, som inte bröts förrän i 65e minuten när Elvby drog på ett till synes optimistiskt skott som tvingade Källqvist att släppa en farlig retur, men Zlojutro som var framme och högg lyckades inte få iväg bollen på mål.
    Med kvarten kvar såg Häckens stora bollinnehav ut att löna sig genom två jättelägen för Strandberg. Först kom ett inlägg från höger som Stefan Karlsson lyckades nickstyra undan precis framför pannan på Häckenanfallaren, och minuten senare var det dags för ett nytt inlägg. Denna gång nådde bollen Strandberg, men avslutet ur bra läge strök precis över ribban.
    Österanfallen blev allt mer sporadiska, men i 85e minuten skapade dagens skottvilligaste man Josef Elvby en hörna ur nästan intet när han från långt håll tog ett avslut som täcktes ut över kortlinjen. Hörnan gav ingen direkt utdelning, men skapade viktigt andrum för de hårt ansatta Österspelarna.
    Två minuter senare kom så matchens avgörande. Öster lyfte in en lång frispark, som en anmärkningsvärt fri Vlado Zlojutro kunde nickskarva förbi Källqvist till 0-2. Efter målet försökte hemmalaget förvisso få till en reducering, men orkade aldrig riktigt hota Öster.

Extra bonus för klacken blev att få se spännande nyförvärvet Alhaji Gero hänga på laget i segerkullerbyttan.

På artikelbilden ser vi Freddy Söderbergs 0-1. Alla bilder Andreas Nilsson/bilderna.it.

Bildspel från matchen:

Vlado Zlojutro säkrar segern genom att styra in 0-2.

Glädje och lättnad efter Söderbergs ledningsmål.