Första segern på (nya) Gamla Ullevi

Foto: Skärmavbild/DPlay

En svårspelad plan bäddade för en typisk höstmatch är lagen hade svårt att komma till riktigt vassa lägen. Till slut gav Östers spelövertag dock utdelning, även om det behövdes ett självmål för att ta första trepoängaren på Gamla Ullevi sedan arenan byggdes 2009.

GAIS - ÖSTERS IF 0-1 (0-0)

0-1 68 självmål

Mehic
Karlsson - Lundgren - Berg  Silverholt
Pavic - Persson - Rochester - Petrovic
Alexandersson - Johansson

76' Adolfsson (Lundgren), Ahmed (Persson)
87' Henningsson (Alexandersson)
95' Zahirovic (Johansson)

Mer statistik på förbundets matchsida

FÖRSTA HALVLEK

Matchens inledning såg inte lovande ut. GAIS såg ut att hantera den svåra planen bättre än Öser, som bara fick känna på bollen som hastigast första tio minuterna. Sedan var det som någon slog om en strömbrytare och resten av halvleken dominerades av de rödblå. I elfte minuten knoppade Stefan Karlsson in en boll mot Simon Alexandersson i bra läge inne i straffområdet men försvaret kunde precis nickstyra undan bollen.

Tio minuter senare kom första heta målchansen när Calle  Johansson vände bort sin försvarare fint och slog en låg hård boll in för styrning, men effektivt försvarsarbete höll Alexandersson någon fot från att få dit tårna.

Bara minuten senare kombinerade Öster fint på högerkanten och öppnade för Petar Petrovic som sökt sig in mot mitten och avlossade ett skott mot vänstra stolproten som dessvärre täcktes bort av ena mittbacken.

I 25 minuten kom så en av få GAIS-farligheter, när man ställde om snabbt efter att Östers mittfält drällt med bollen De grönsvarta var dock omständiga och chansen såg ut att ha runnit ut när så Maric drog till från distans, ett tungt skott men på en välplacerad Mehic som bara styrde ut bollen till en resultatlös hörna.

Öster fortsatte sedan ha mest boll och försökte ofta nå in med låga bollar från kanterna. I 33e minuten var Marc Rochester Sörensen nära i dubbla lägen när han jagade högt och först stressade en mittback att rensa bollen på honom och sedan sånär lyckades göra samma sak med målvakten vars rensning dock stack precis förbi dansken.

Dansken var sedan inblandad i halvlekens bästa chans när han halvhalkande levererade en jättebra boll upp på en perfekt springande Petrovic som hade jätteläge men valde att lägga över bollen på vänster- istället för högerfoten och kom lite för nära mål, varpå målvakten kunde göra en jätteräddning.

Resten av halvleken bjöd på en lovande omställning med fyra man där göteborgarna precis kunde byta, och minuten före paus ett underbart samarbete där Petrovic mitt i en dragning chippade bollen förbi sin försvarare rakt på huvudet på Mattias Pavic, som tyvärr fick lite för mycket panna under bollen som stack i en båge över ribban.

ANDRA HALVLEK

Efter paus såg spelet skrämmande likt inledning av första halvlek ut. Inget ordnat spel första tio och sedan mest rödblått. öster jobbade och jobbade men skapade inga riktiga farligheter med undantag för en stökig situation i 63e efter en hörna där vad som helst kunde hänt och ett skottläge för Pavic två minuter senare där han tyvärr halkade och bara fick iväg en neslig rullare.

I 68e minuten skulle nötandet med låga bollar in från kanterna ge utdelning. Petrovic stod för sedvanligt bra förarbete och hade både Johansson och Alexandersson med sig framför mål. Först på bollen kom dock Gaisaren Weberg, som retfullt stötte bollen precis under målvaktens grepp in i nät.

Bara minuten senare kunde Öster ha utökat när Pavic slog tre man i mittcirkel och spelade Johansson som direktskarvade bollen framåt för Alexandersson att springa på, men en briljant glidtackling av hemmalagets Wahlström löste situationen.

Nio minuter före full tid kunde vi fått se ett riktigt vackert mål när Petrovic trots e rejäl smäll sprang sig fri och försökte nå in med en chipp på Calle Johansson som i det läget hade öppet mål, men fick bollen någon decimeter högt.

Johansson hade även de två resterande målchanserna i matchen. I 83e minuten tog han emot en lång boll fån egen planhalva, vände runt och knorrade bollen mot bortre krysset där målvakten tyvärr nådde fram med fingerspetsarna och kunde tippa bollen till hörna. I fjärde stopptidsminuten fick han sedan en lysande boll från inbytte Ammar Ahmed, sprang sig fri ute till höger, bröt in och sköt stenhårt mot första stolpen där målvakten dessvärre kunde trycka bollen på fel sida stolpen ut till hörna.

Mer om matchen:

P4 Kronoberg: Öster jagar kvalplats in i det sista

Highlights på Superettan.se

MinBoll: Målvakten snuvade Johansson på mål: ”Tycker att den förtjänar att gå in”

MinBoll: Dan Magnusson: Tipsextra-känsla när Öster vann igen

MinBoll: Mehic tillbaka som vinnare på Gamla Ullevi