Första nyförvärvet på plats

Östers IF har gjort klart med mittfältaren Mehmed Hafizovic som skrivit på ett kontrakt på två år.

Han ansluter närmast ifrån division 2-laget Hudiksvalls FF och åren innan det tillhörde han GIF Sundsvall. Moderklubben heter Ljusdals IF.

Mehmed är 21 år och har också ett antal ungdomslandskamper på meritlistan. Han noterades för 9 mål under den gångna säsongen och utsågs till division 2 Norrlands bästa mittfältare av spelbolaget Unibet och blev nyligen utsedd till bästa herrfotbollsspelare av Hälsinglands FF.

Öster fick upp ögonen för Mehmed i samband med en match i Svenska cupen mellan IFK Värnamo och Hudiksvalls FF i början av 2014.  Mehmed stod i den matchen för båda målen och i övrigt en väldigt stark insats. Efter det har han varit på besök i Växjö och visat upp sig i träning, både i somras och efter säsongen och gjort ett gott intryck på klubbledningen.

Sportchefen Peter Wibrån är mycket nöjd över att fått Mehmeds påskrift:

- Vi får hit en teknisk och irrationell spelare som sticker ut. Dessutom är han målfarlig och skapar även mycket målchanser åt medspelarna. Vi hoppas att han ska fortsätta att utvecklas hos oss och vara en viktig kugge i att ta Öster uppåt igen.

Dagens huvudperson ser mycket fram emot att komma till Växjö och Östers IF:

- Jag har varit här ett par gånger och jag har fått ett mycket proffsigt intryck. När de sedan hörde av sig igen så var det ingen tvekan, jag vill spela i Öster. Jag spelar gärna centralt, men kan även spela på en kant. Jag vill beskriva mig som tvåfotad, gillar att göra mål eller spela fram andra och jag har vinnarskalle. Jag ser fram emot att få flytta till Växjö och börja träna den 7 januari.