Förlust trots bra jakt

Ett tidigt baklängesmål gjorde att  Öster fick uppförsbacke mot Trollhättan, och när målen - trots stundtals väldigt snyggt offensivt spel - uteblev samtidigt som hemmalaget var effektiva kom till slut årets andra förlust på Edsborgs IP.

FC TROLLHÄTTAN - ÖSTERS IF 3-0 (1-0)
1-0 11 Daoud
2-0 48 Bagger
3-0 90 Gustafsson

Publik: 663

Pettersson
Björkén - Lindblad - Stahre - Nurkic
Shaze - Drott
Donkor - Strömberg - Östlind
Berglund

80' Hafizovic (Donkor)

Fullständig statistik finns på förbundets matchsida.

//oster.bilderna.it/#!album-1324

FÖRSTA HALVLEK

Trollhättan tog ingen notis om att det var serieledarna som kommit på besök till ett soligt Edsborg, utan inledde i full fart. Redan i tredje minuten fick man frispark i bra läge som man dessbättre slog i muren.

I elfte minuten tog hemmalaget lite turligt ledningen när en rensning av Isak Pettersson fastnade på en FCT-spelare och Josef Daoud kunde lyfta in 1-0.

Dryga minuten senare var kvitteringen nära, när Robin Östlind lyfte in en bra boll som Elmin Nurkic nickade stenhårt men dessvärre strax utanför vänstra stolpen.

Därefter fortsatte Öster jaga och hade bland annat flera bra hörnor av Östlind som ställde målvakten men där försvaret varje gång lyckades få undan bollen innan den kunde hitta rätt.

Två minuter före paus kom så ett jätteläge när Östlind petade fram bollen mot Nurkic, som slog en hård boll inåt där den nickstyrdes i ribban och gick ut till Donkor, vars avslut  stoppades retfullt på mållinjen.

ANDRA HALVLEK

När Öster gick ut hårt för att jaga kvittering efter paus slog det tillbaka nästan direkt. I 48e minuten vann Robert Bagger boll på egen planhalva, och kunde avancera längs högerkanten upp till offensivt straffområde, bryta inåt och pricka in 2-0 i vänstra burgaveln.

Därefter tog en furiös jakt på ett reduceringsmål vid. Öster hade öppen gata längs kanterna och både Östlind och Donkor hittade in med bollar som förtjänade bättre öden än att rulla ensamma framför mål utan någon som klippte till dem. Nurkic hade också ett hårt nickavslut i burgavelns utsida.

Österpressen öppnade dock för omställningar. Tjugo minuter före full tid fick Isak Pettersson göra en riktigt bra räddning när Lext fick iväg ett stenhårt avslut från strax utanför straffområdet.

Med dryga kvarten kvar tilltog Östers press. Framför allt vänsterkanten skapade läge efter läge, och Nurkic avslutade hårt både strax till höger om mål och i ribban. Men högerkanten ville också och i 77e minuten fick Donkor med sig bollen i sidled förbi målvakten men fick sitt avslut blockerat av en försvarare.

Efter några minuter av mindre intensitet tände matchen till igen minuten före full tid. Björkén fick en bra boll från Hafizovic och vidarebefordrade den in i mitten, där Drott i hård kamp med flera försvarare tyvärr inte kunde hålla sitt avslut på mål.

Istället skulle hemmalaget stå för även kvällens sista mål minuten därefter. En frispark returnerades ut i plan där Jonathan Gustafsson klippte till, och när bollen tog på en spelare på vägen hade Pettersson ingen chans att vända utan kunde bara se hemmalagets tredje mål dyka in i nätet.