Förlust på Örjans Vall

En mycket bra första halvlek resulterade inte i några mål, och efter paus var Halmstad effektiva.
När Öster sedan drog på sig två röda kort återstod bara för resten av spelarna kämpa hårt för att inte släppa in fler mål.

HALMSTADS BK - ÖSTERS IF 3 - 0 (0 - 0)

1-0 52' Westerberg
2-0 59' Kinoshita
3-0 81' Larsson
Publik: 2287

Utvisning:
62' Johannesson
71' M Karlsson

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Pavic - Drott - Silka - Helg
Johansson - Johannesson

64' Bajrovic (Pavic)
75' Örnblom (Johansson)
86' Fuhre (Silka)

Mer statistik på förbundets matchsida. Se höjdpunkter på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

Öster inledde matchen på Örjans Vall som man började andra halvlek senast mot GAIS med snabbt passningsspel och hög press. Bara 90 sekunder hade gått när man skapade sin först högklassiga målchans. Calle Johansson snodde bollen mellan fötterna på en motståndare halvvägs in på offensiv planhalva, spelade Liridon Silka som smekte bollen genom backlinjen fram till Simon Helg som försökte placera in bollen till höger men fick se Österbekante HBK-målvakten Malkolm Nilsson göra en högklassig räddning, och på returen hade hemmalaget marginalerna med sig när studsen stack till en försvarare istället för helt frie David Johannesson.

Bara sekunder senare fick Robin Malmkvist göra sitt första ingripande när en lång boll såg ut att friställa Haraldsson men Malmkvist hann ut tiotalet meter utanför straffområdet och hann rensa.

Öster fortsatte rada upp lägen,och innan femte minuten passerat hade man hunnit med ett friläge för Mattias Pavic som olyckligt nickade ner bollen till en offsidestående Johannesson istället för att ta eget avslut, ett bra lågt inspel av Helg som målvakten hann på precis före Johannesson och ett stenhårt avslut av Pavic mot första stolpen som Nilsson med lite bekymmer kunde stöta ut över kortlinjen.

I tionde minuten borde Öster nog ha tagit ledningen när Johannesson frispelade Pavic som efter en perfekt löpning vart helt fri med Nilsson och försökte placera in bollen till höger men fick se sin gamle lagkamrat göra en fotparad av rang.  Fem minuter senare kom nästa jätteläge när Öster anföll tre mot två och Pavic spelade fram Johannesson, som försökte knorra in bollen vid bortre stolpen men inte hade decimetrarna på sin sida.

I 19e minuten skrapade hemmalaget så ihop sitt första avslut på mål, och jättelöftet Gabriel Gudmundssons avslut kunde blivit farligt då det styrde på en Österspelare men Malmkvist hann parera och kunde med visst besvär hugga bollen.

Efter några mindre chanser skulle Öster hinna med ett jätteläge 27e minuten innan totaldominansen började darra av. Calle J spelade fram Johannesson som ur dålig vinkel avslutade bra men fick se ännu en mycket bra räddning från Malkolm Nilsson.

Efter tio minuter av mer positionskrig tryckte hemmalaget på ett tag före paus och radade upp ett par hörnor men utan att oroa jättemycket. Istället hann Öster med en sista bra chans i 45e minuten när man anföll från vänster och Pavic spelade in till Johannesson som snurrade runt och försökte pricka in bollen lågt till vänster men Boakye hann kasta sig och täcka avslutet.

ANDRA HALVLEK

Efter paus fick vi se en rejäl scenförändring när hemmalaget omedelbart tog kontroll över spelet. I 48e minuten såg det riktigt farligt ut när ett inlägg styrde på ett Österben i egen ribba och HBK fick två chanser i påföljande kalabalik men Öster kunde rädda på mållinjen båda gånger.

Nu vajade spelet en del och Calle Johansson var nära att ta sig genom i hemmalagets straffområde men fick trots omild behandling frispark mot sig och några moment senare kom ett inlägg från vänsterkanten mot Halmstads Kinoshita som fick mycket utrymme och fick iväg ett helt okej volleyavslut men Malmkvist hann få upp handen och kunde trycka bollen över ribban.

Den resulterande hörnan rensades utåt där Westerberg fick fin träff och en skymd Malmkvist inte hann reagera när bollen stack in i vänstra burgaveln.

Kvitteringen kunde kommit minuten senare när Öster jobbade fram en hörna från höger som så småningom hamnade på vänsterkanten där Helg tog sig runt fint och skickade in bollen till Johannesson som placerade bollen förbi målvakten men fick se Peter Larsson rensa på mållinjen.

I sin jakt på kvittering hamnade Öster högt upp och i 59e minuten straffade det sig när Kinoshita ur misstänkt offsideläge slank förbi Östers backlinje på en långboll och helt fri med Malmkvist kunde placera in 2-0.

Den riktiga kallduschen kom tre minuter senare när Johannesson efter en rivig närkamp mot Peter Larsson markerade med foten mot denne och fick syna det röda kortet.

Öster höll ändå upp spelet helt okej trots en man mindre och i 68e minuten skapade man ett bra läge när Helg stod för en fin framspelning till inbytte Admir Bajrovic som försökte lyfta bollen förbi Nilsson men denne hann få upp handen och få bollen utanför vänstra stolpen.

Läget blev dock värre i 71a minuten när Månz Karlsson kom in sent i en duell på mittplan. "Månza" lyckades undvika att träffa motståndaren med sitt tacklingsben men rev ändå omkull honom med kroppen och fick även han syna ett direkt rött kort.

Efter det fick Öster inrikta sig på att inte släppa till för mycket och gjorde - även om HBK hade mycket boll runt Malmkvists straffområde - ett ganska bra jobb av det, med tanke på omständigheterna. Tio minuter före full tid fick man ändå kapitulera på en välslagen hörna som Larsson nickskarvade i mål.

Två minuter före full tid kunde hemmalaget spätt på sin ledning när Silfwer fick jätteträff från 20 meter men Malmkvist fick upp en hand och kunde rädda till hörna.