Förlust mot Varberg

Årets första förlust kom på bortaplan mot Varberg, i en match där Öster höll i spelet bra i första halvlek, men efter de sju (planerade) bytena i paus inte fick igång spelet i andra där Hallänningarna också kunde göra matchens enda mål.

VARBERGS BOIS - ÖSTERS IF 1-0 (0-0)
1-0 71 Mörfeldt

Öster startade 1a halvlek med:
Mehic
Henningsson - Örnblom - Stenberg - Silverholt
Zahirovic - Rochester Sörensen - Engqvist - Astvald
Keene - Mortensen

2a halvlek:
Mehic
Silverholt - Berg - Adolfsson - Nordström
Zahirovic - Drott - Hauksson - Astvald
Alexandersson - Westermark

Byten (utöver halvtid):
61' Wolff (Astvald)
76' Eklund (Silverholt)
Fullständiga trupper på förbundets matchsida.

Efter några inledande minuter där Allsvenska Varberg höll mycket boll tog Öster med fem spelade minuter över mer av spelet och i sjunde minuten kom de rödblå till ett riktigt bra läge. James Keene snappade upp bollen efter en nickduell, drog sig ner mot kortlinjen och rullade boll snett bakåt till Alen Zahirovic som ur bra läge försökte avsluta mellan benen på målvakten August Strömberg men denne hade gjort sina knipövningar och hann få ihop knäna.

Öster fortsatte hålla i spelet och hade ett tungt avslut av Marcus Astvald i täck och en fin lyftning av Oliver Silverholt som smet någon lugglängd över huvudet på e väl placerad Astvald framför mål.

I 20e minuten fick man så jobba hårt defsensivt när Varberg ställde om snabbt efter en Österhörna och försökte utnyttja det faktum att Silverholt hamnar "långt hemifråm" när han slår högerhörnor, men högerbacksspelande Alexander Henningsson var snabbt hemma och täckte av den kanten, för att halvminuten senare även blockera ett tungt avslut.

I 26e minuten kom ett nytt bra Österläge efter att Henningsson lyft in ett bra inlägg som nickrensades ut till Silverholt. Denne fick på en hård träff men fick lite knorr i fel riktning på bollen som skruvade sig runt den försvarare som skymde målvakten mot denne och Strömberg lyckades få upp händerna och trycka bollen över ribban.

Knappa halvtimmen in i matchen kom hemmalagets dittills bästa chans när man lyfte en boll in över Östers backlinjen som nickades tätt utanför högra stolpen - men i vilket fall var avvinkat för offside.

Tio minuter före paus kom Östers sista rejäla läge när James Keene fick frispark metern utanför straffområdet ut mot vänsterkanten.Emil engqvist lyfte bollen mot bortre där den nickades men inte hårade än att målvakten utan bekymmer kunde plocka den.

Efter sju byten i paus hade Öster väldigt svårt att få igång spelet igen och Varberg tog över direkt. Redan två minuter in i halvleken fick hemmalaget frispark precis utanför straffområdet mnn skickade den rakt i muren.

Tio minuter senare hade Vaberg ett jätteläge att taleningen när Birkfeldt  fick på en stenhåd nick från nära håll på en hörna, men Damir Mehic gjorde en tokräddning och styrde bollen via ribban ut.

Därefter lyckades ingendera lag skapa särskilt mycket organiserat spel men i 66e minuten stod inbytte Österungdomen Wolff för en bra insats när han vann boll (efter att Drott blivit armbågstacklad i ansiktet men inte fått frispark) och visa mer av den teknik vi redan börjat förvänta oss när han gled genom försvarslinje och slog en låg boll in framför mål där Zahirovic såg ut att kunna ha nått bollen om han inte obstruerats av en försvarare men inte fick något domslut med sig.

Öster stod för en bra chans minuten senare när Billy Nordström fick fin träff på en frispark från dryga 20 meter men målvakten kunde precis trycka ut den till hörna.

Istället skull matchens enda mål komma lite snöpligt fem minuter senare när Albin Mörfeldt efter ett par fina dragningar ute till höger slog ett fint flackt inlägg som nog var tänkt för rusande Alexander Johansson i mitten men när denne inte nådde bollen ställde det samtliga som bara kunde se på när bollen studsade in via bortre stolpen.

Efter målet höll Varberg i bollen mycket men skapade inga jättelägen, och matchens sista chans jobbades ram av Östers Emil Wolff när han i matchens sista sekunder gjorde en ny räd in i straffområdet och jobbade fram e sista hörna, som Nordström hittade in till Jesper Westermark med, men denne fick hårt ansatt inte till nicken som försvann i en båge ut mot kortlinjen.