Förlust i Lammhult

ÖSTERS IF - JÖNKÖPING SÖDRA IF 0-2 (0-1)
0-1 27 Thelin
0-2 61 Olsson

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Johansson - Drott - Fuhre - Helg
Pedro - Bajrovic

46' Vasilj (Lundgren), Örnblom (M Karlsson),
    Pavic (S Karlsson), Silka (Drott)
    Sobo (Malmkvist)
62' Johannesson (Bajrovic)
70' Avdic (Helg)
    Ericsson (Silverholt)

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Det märktes att ingendera laget riktigt varvat upp efter det korta sommaruppehållet och det tog sin lilla tid innan vi fick se mer organiserat spel, men i femte minuten stal Calle Johansson bollen på mittplan och spelade fram Simon Helg, som försökte placera in bollen lågt till höger men fick se målvakten precis styra bollen utanför stolpen till matchens första hörna.

Förutom en lurig frispark minuterna senare som Robin Malmkvist med viss möda styrde till hörna var det Öster som såg mest konstruktiva ut. I nionde minuten spelade Helg in bollen till Admir Bajrovic som avslutade strax utanför högra stolpen och sex-sju minuter senare stod Öster för två hyfsade anfall där nye João Pedro visade bra teknik - varav det senare slutade med ett inlägg som fastnade på en utsträckt arm men domaren lät spelet gå.

Därför blev det desto mer irriterat i 25e minuten när Smylie gick omkull i Östers straffområde efter efter en lätt beröring i ländryggen av en Österförsvarare och domare Klitte omedelbart pekade på straffpunkten. Straffen prickade Thelin upp i högra krysset och Malmkvist som gick åt rätt håll kunde ändå inget göra.

Därefter föll tempot men halvtimmen in i matchen bjöd João Pedro på en snygging när han i en rörelse vände runt och förbi sin försvarare in i straffområdet nere vid kortlinjen, men försöket att nå Bajrovic höll inte samma klass och rensades av en försvarare.

Minuten senare var kvitteringen mycket nära efter att Calle Johansson sprungit sig fri och placerat bollen förbi målvakten men en exemplarisk insats av en försvarare (som därefter träffade målet med sån kraft att det flyttade sig tre decimeter) nådde bollen för en rensning på mållinjen och satte stopp för jublet.

ANDRA HALVLEK

Efter många byten i paus hade lagen åter svårt att få spelet att klicka men i 54e minuten såg det lovande ut när Öster anföll från höger men avslutet täcktes av en försvarande arm. Marginalerna var dock inte med Öster och domaren gav - till synes korrekt - Öster frispark någon decimeter utanför straffområdeslinjen, en frispark som Bajrovic skickade hårt i muren.

Några minuter senare fick inbytte Östermålvakten Darmin Sobo göra en vass insats när en Jönköpingsspelare tog sig runt till höger och fick iväg ett bra avslut som "Dado" kunde trycka ut till hörna.

Fem minuter senare sprang sig Jönköpings snabbe ytter Lindahl sig i stort sett fri, men en rutinerad insats av Mario Vasilj ledde till både en flygtur och en frispark. Denna gav dessvärre full pott när bollen styrde i muren, ställde samtliga och Fredric Olsson relativt ohotad kunde utöka gästernas ledning.

Efter målet gick luften ur Österspelarna ett tag, men sista kvarten fick matchen fart igen. Först sprang sig João Pedro genom och kunde fått straff när han trycktes ner omilt av en försvarare. Minuterna senare slog Filip Örnblom - som just fått frispark efter att ha blivit bryskt stoppad efter en snygg dribblingsräd - en snabb frispark upp på en fri David Johannesson som ur dålig vinkel placerade bollen förbi målvakten men decimetern utanför högra stolpen.

De sista tio minuterna jagade Öster hårt för en reducering, och inbytte Emir Avdic var nära när han med fyra minuter kvar slet sig förbi högerbacken och kom fri med Frank Pettersson, men i sista ögonblicket ville han lite för mycket och lyfte avslutet över bortre krysset.

Även João Pedro såg ut att ha energi kvar och stod för en ny balansakt längs kortlinjen (men på inlägget fanns inga rödblå på plats) innan han i 87e minuten jobbade fram ett jätteläge. Först vann han en tuff duell längs höger sidlinje innan han lyfte bollen över till Johannesson. Denne tog ner bollen och spelade in mot straffpunkten dit João Pedro hade förflyttat sig och fri med målvakten försökte brassen smeka in bollen men fick se Pettersson göra en jätteräddning.