Förlust i bortapremiären

Topptippade Helsingborg blev alltför svåra i årets bortapremiär. Två mål av Max Svensson precis före och efter paus gjorde skillnaden i en inte alltför välspelad match.

HELSINGBORGS IF - ÖSTERS IF 3-1 (1-0)
1-0 39 Svensson
2-0 46 Svensson
2-1 51 självmål
3-1 66 Bojanic (strf)

Publik:8124

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - Vasilj - Silverholt
Pavic - Drott - Silka - Helg
Faour - Johannesson

78' Johansson (Pavic)
80' Bajrovic (Faour)
82' Fuhre (Silka)

Mer statistik på förbundets matchsida

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

Helsingborg är topptippade i serien och visade direkt från start varför. Redan i första minuten skapade man ett farligt anfall från vänsterkanten där Bjarnason spelade fram Landgren som dessbättre missade bollen i bra läge.

I fjärde minuten var Stefan Karlsson nära att hitta in med ett inlägg på David Johannesson men Liverstam kunde skarva bollen förbi "Älgen" ut till hörna. Hörnan prickade Mattias Pavic in på Fredrik Lundgren, vars nick tyvärr stack en bit utanför högra stolpen.

Minuterna senare fick Robin Malmkvist göra en riktigt vass räddning på den första av fyra HIF-hörnor på rad, när han egentligen var överspelad men fick undan bollen på mållinjen med foten.

I tionde minuten var det HIF-målvakten Pär Hanssons tur att visa upp sig när Östers mittfält lyfte en bra boll upp mot Johannesson men Hansson mötte med en nick följd av en snygg rensning på volley.

Efter hemmalagets starka inledning tog Öster till slut över mer av spelet och i 26e minuten borde man också tagit ledningen. Efter bra spel på högerkanten kom ett perfekt inlägg från Pavic mot Johannesson som hade jätteläge men nickade tätt över ribban.

Johannesson var även inblandad i nästa österläge i 34e minuten när han tog ner ett inlägg och lade en bra boll till Liridon Silka, som dessvärre halkade i skottögonblicket och skickade bollen över mål.

Efter en riktigt bra period av Öster kom det som en kalldusch när Max Svensson i 39e minuten fick bollen från Bjarnason och kunde pricka in 1-0 nere vid högra stolpen.

Östers sista chans före paus kom när Zackarias Faour jobbat fram ett inkast och kastade i djupet mot Karlsson som togs hårt av sin försvarare men ändå fick frispark mot sig. Istället var hemmalaget nära att utöka sin ledning i halvlekens sista sekunder när Bojanic frispelade Svensson men Malmkvist gjorde en bra räddning och skickade bollen ut till hörna.

Om första halvlek slutade illa började andra än värre. Inte ens minuten hade gått när ett inlägg styrde på en Österförsvarare vidare till Svensson som helt omarkerad kunde klippa in tvåan.

Fem minuter senare jobbade Pavic fram en hörna som Simon Helg slog via Bjarnason in i mål till 2-1.

Nu var matchen i ingenmansland men Max Svensson var några centimeter från att sätta sitt tredje mål för kvällen innan hemmalaget i 66e minuten fick en till synes billigt dömd straff. Både live och på reprisen såg det ut som att Vasilj var först på bollen och rensade innan Bjarnason sparkade i hans ben men domaren var säker på sin sak och pekade på straffpunkten. Lika säker var tyvärr Bojanic när han tryckte in straffen i högra krysset och gjorde Östers uppförsbacke än värre.

Med tjugo minuter kvar skapade Öster ett par lägen att reducera. Först en frispark som Vasilj nådde högst på men fick en Hanssonsk knytnäve i nacken som gjorde att han inte kunde få avslutet på mål och i situationen efter en väl placerad hörna av Helg som friställde Johannesson men där Landgren lyckades få foten mellan i avslutsmomentet.

Efter ett bra läge i 72a där Silka tog sig fram men fick se sitt låga inspel rensas till hörna dröjde det till fem minuter före full tid innan det hettade till igen. Då skickade Johannesson ett inlägg på volley mot en bra placerad Admir Bajrovic men en försvarare fick pannan mellan och styrde ut till en resultatlös hörna.

Se höjdpunkter på TV4 Sport: