U21-förlust hemma mot GAIS

Matchen kom att bjuda på en resultatmässigt svängig match som bortalaget GAIS till slut vann med 3-2 efter ett mål i slutminuten.

Efter överenskommelse mellan klubbarna ställdes i praktiken två juniorlag mot varandra. Två rikigt unga lag som gjorde upp på en stekhet plan inne på Myresjöhus Arena.

Matchen stod sig mållös fram till den 43' minuten då Lucas Quist satte 1-0 till Öster. Minuten efter slog GAIS ifrån och kvitterade genom Shkelqim Krasniqi. Andra halvlek startade bortalaget bäst och första tvåmålsskytt blev Shkelqim Krasniqi då han i 50:e minuten satte 1-2.

Öster kontrollerade stora delar av matchen och det var inte utan att laget skapade flertalet vassa lägen, såväl före halvtidsvilan, men hemmalagets andra mål kom att vänta på sig fram till 72:a minuten då Lucas Quist kvitterade till 2-2. Öster fortsatte att trumma på och ett ledningsmål låg inte långt bort. Tvåmålsskytten Lucas Quist nickade i ribban på inlägg efter snyggt förarbete av Bajram Haziri. Strax efter missade Haziri ett friläge efter snygg servering av Quist. Istället kunde bortalagets Alieu Bajaha, via en omställning, sätta segermålet 2-3 i den 91:a spelminuten.

Målfakta

43' 1-0 Lucas Quist (Emil Jönsson)

44' 1-1 Shkelqim Krasniqi

50' 1-2 Shkelqim Krasniqi

72' 2-2 Lucas Quist (Bajram Haziri)

91' 2-3 Alieu Bajaha

Tränaren Christian Stridh kommenterar matchen;

- Jag tycker att vi gör en spelmässigt bra insats större delen av matchen. Med de chanser vi skapar så borde vi vinna matchen. Med tanke på att det här laget har väldigt lite rutin från U21-spel så är jag stolt över vad killarna presterar idag.

Startelva

1. Tobias Dahlberg, 2. Fredrik Henriksson, 5. Henrik Widén, 6. Bo Svensson, 7. Valentino Srpcanski, 9. Jonatan Rehnström (K), 14. Charlie Vindehall, 15. Emil Jönsson, 16. Lukas Quist och
22. Mattias Afram

Avbytare

8. Martin Srpcanski, 10. Pontus Gitselov, 11. Bajram Haziri, 17. Erik Cajnerud och 18. Gustav Bogren

Nästa match

Spelas på bortaplan tisdagen 29 juli kl 18.00 mot IFK Värnamo på Finnvedsvallen.

För matchfakta och tabell --> Svenskfotboll.se