Förgäves jakt i Frölunda

Öster fick en mardrömsstart mot Utsikten på Ruddalen i Frölunda. Efter nio minuter hade hemmalagets Karl Bohm gjort två mål och Öster fick resten av matchen jaga, men kom inte närmre än Drotts inkämpade reducering i 73e minuten.

På artikelbilden kämpar Jonathan Drott in reduceringen.
Alla bilder: Andreas Nilelind/bilderna.it

UTSIKTENS BK - ÖSTERS IF 2-1 (2-0)
1-0 5 Bohm
2-0 9 Bohm
2-1 73 Drott

Publik:135

Nilsson
Björkén - Vasilj - Lindblad - Pavic
Shaze - Drott
Donkor - Velic - Östlind
Johannesson

52' Elvby (Donkor)
53' Berglund (Östlind)
89' Strömberg (Drott)

Mer statistik på förbundets matchsida.

//oster.bilderna.it/#!album-1334

FÖRSTA HALVLEK

Öster skapade matchens första hörna mot Utsikten redan i matchens första minut, men efter att hemmalaget kunnat nicka undan denna tog göteborgarna över matchen totalt. I femte minuten hittade bollen in från vänsterkanten till Karl Bohm, som prickade in Utsiktens ledningsmål nere vid vänstra stolproten.

Öster hann med ett anfall som slutade med ett avslut högt över innan det var dags igen. Även denna gång kom bollen in från vänster men nu hann Bohm mellan mittbackarna och satte en vältajmad fot till och styrde bollen i höger burgavel förbi Malkolm Nilsson.

Nilsson stod sedan för en jätteräddning i 14e minuten när Jesper Jonasson Westermark sprungit sig fri och placerade bollen bra, men en fantastisk enhandsräddning av Östermålvakten höll liv i matchen och gav de rödblå ny energi.

I tjugonde minuten nickskarvade Velic en inspark fram mot en Östlind som var på väg genom, men då valde hemmaspelaren Eliasson att ta ett strategiskt gult kort och satte armen i vägen för bollen. Den resulterande frisparken mynnade ut i en sekvens av hörnor, dessvärre utan att hota ordentligt.

Tio minuter senare trodde de flesta nog att reduceringen var på väg, när Johannesson sprungit sig fri med Utsiktenmålvakten Axel Wibrån och chippade bollen över densamme. Målvakten lyckades dock i brist på annat få upp huvudet och lyckades med ansiktet sakta ner bollen tillräckligt för att en försvarare skulle hinna upp den innan den nådde mål. Johannesson gav dock inte tappt utan försökte frejdigt tackla in både boll och spelare i mål, men fick blott ett gult kort som tack för besväret.

Fyra minuter senare gjord Björkén en av sina patenterade löpningar ner mot kortlinjen och när han rullade bollen bakåt fanns både Johannesson och Östlind på plats inne i straffområdet men den förstnämnde fick inte träff på bollen och den senare gick i marken.

Öster hann med två riktigt bra chanser innan det var dags att ta paus. I 42 minuten trycktes Shaze ner strax utanför straffområdet och fick en frispark som Östlind smekte i ribbans ovansida. Fem minuter senare gick Drott på vänsterkanten innan han vek inåt och knorrade bollen mot bortre krysset, så tätt över ribban att bollen tog i det bakre staget och la sig tillrätta uppe på nättaket.

ANDRA HALVLEK

Bortsett från en frispark i 47e minuten som nickades rakt på Malkolm Nilsson tog Öster kontroll över det mesta efter paus. Redan minuten senare skapade man oro med flera man inne i hemmalagets straffområde men ingen kom till skottläge och till sist kunde bollen rensas.

I 57e minuten hann Velic upp en låg boll ute på högerkanten och såg att målvakten stod långt ut. Lyftningen mot bortre krysset såg riktigt bra ut, men Wibrån kunde precis nå bollen med fingerspetsarna och fösa den över ribban.

Åtta minuter senare var det nästa mittfältares tur att utmana. Efter visst debacle landade bollen hos Elvby, som istället för att klippa till försökte sig på en delikat lyftning över målvakten, men även denna gång kom fingrarna mellan och kunde avstyra till hörna.

I 73e minuten kom så reduceringen. Drott drog upp ett anfall och gick tjugo meter trots mycket fysisk uppvaktning, spelade sedan ut bollen till Pavic, som hittade in med en rullare till Elvby vars hårda skott fastnade på backlinjen, men returen kastade sig Drott handlöst fram och stötte nästan liggande in.

Tre minuter senare hade Öster en vänsterhörna och inbytte Björn Berglund kom upp bra mot bollen, medan en något sen målvakt ändå kunde boxa undan bollen och i samma moment föll över Österanfallaren - som av okänd anledning fick gult kort.

De kommande tio minuterna hade Öster mycket boll men kom inte ända fram, men i 87e minuten såg det lovande ut när Velic lyfte bollen mot Drott som tagit en fin löpning. Bollen stack tyvärr lite för snabbt på det våta konstgräset och målvakten hann till bollen halvmetern innan Drott kunde nå den.

På tre minuters stopptid såg det lovande ut när en frispark lyftes in bland många rödblå i straffområdet, men trots mycket vilja stannade bollen varje gång på ett försvarande ben och Utsikten fick sin revansch för 1-0 förlusten på Myran i juli.