Fina hyllningar till Mario Vasilj

Öster lyckades inte samla krafterna i den avslutande placeringsmatchen i Superettan utan var bleka, och eftermiddagens enda bestående minne blir de många och vackra avtackningarna som Mario Vasilj fick efter sina tretton år i föreningen.

ÖSTERS IF - HALMSTAD 1-4 (0-2)

0-1 15 Gunnlaugsson
0-2 38 självmål
0-3 67 Silfwer
0-4 72 Silfwer
1-4 84 Johannesson

Sobo
S Karlsson - Örnblom - M Karlsson - Andreasson
Johansson - Ljungberg - Silka  - Helg
Joao Pedro - Johannesson

46' Drott (Silka), Silverholt (Joao Pedro)
86' Gustafson (Andreasson)

Mer statistik på förbundets matchsida. Se höjdpunkter på TV4 Sport:

Järdler tycker:

"Vi hade som mål in i matchen att avsluta säsongen på ett bra sätt, men där Halmstad lyckas misslyckas vi totalt. Jag har som ansvarig ledare misslyckats med att få rätt lag på plan, att få killarna att tycka det här är viktigt och få dem att göra det som krävs i den här typen av match.

Halmstad är bättre än oss från minut ett och i stort sett rätt genom matchen. Vi har någon period i andra halvlek där vi är bättre i några minuter men i övrigt så är det här en match där vi inte alls räcker till.

Det är en jättestor besvikelse förstås utifrån att det här är vår hemmaplan och vi hade satt som mål framför oss att vända det här till ett ställe där vi är starka. Vi hade tagit poäng i åtta av de tio senaste hemmamatcherna så det kändes väldigt onödigt att vi kommer ut och gör en så svag prestation.

Fast säsongen är slut så tycker jag det här är för dåligt och det kan vi inte släppa. Vi får titta på det här,  varför vi hamnar så lågt i prestation - vilket vi gjorde i stora delar även i måndags mot GAIS.

Grattis till Halmstad som förtjänar vinsten och gör ett fantastiskt 4-0 mål som man även som motståndartränare kan tycka är ett fint fotbollsmål."

Matchen:

I en match där båda lagen hade lång startsträcka var det ändå gästerna som åtminstone kom igång. I tionde minuten hotade jättelöftet Gudmundsson men en välplacerad brytning av Filip Örnblom gjorde att Öster till och med fick insparken med sig.

Halmstads press skulle ändå löna sig. I femtonde minuten tog Gunnlaugsson avslut utifrån och placerade in ledningsmålet nere vid vänstra stolpen.

Öster jobbade sig in lite mer i matchen och knappa halvtimmen in i matchen så fick man till lite bättre spel runt HBK:s straffområde. Först försökte Christian Ljungberg sig på ett skott utifrån men trots bra placering nere vid vänstra stolpen hade målvakten inga problem att hinna ner. Strax därefter var det Calle Johanssons tur att gå på avslut men då styrdes skottet på Pekalski ut till hörna.

Tre minuter senare var David Johannesson nära att stressa fram en farlig situation när han satte fart mot Malkolm Nilsson i HBK-målet efter en hemåtpassning och tvingade denne att rensa bollen, en rensning som gick på Johannesson men tyvärr studsade i fel riktning ut över kortlinjen istället för mot mål.

Efter lite jämnare spel kom det därför än tyngre med ett snöpligt självmål i 38e minuten. På ett hemåtspel från backlinjen halkade Darmin Sobo och missade bollen, som retfullt rullade in i ensamt majestät över mållinjen.

Efter paus såg Öster piggare ut och i 48e minuten tog Simon Helg ett skott från sin vänsterkant som målvakten inte kunde hålla men returen stack metern vid sidan om framstörtande Calle Johansson. Minuterna senare var Johannesson nära att å en lång boll men bra samspel mellan backlinjen och målvakten gjorde att denne kunde hinna före David till bollen.

Efter lite avvaktande spel hade Öster ett jätteläge att ta sig in i matchen i 62a minuten när Johannesson vann en duell på mitten och fick bollen till Ljungberg som slog en bra löpboll för Helg. Helg sprang sig fri och försökte peta bollen under Nilsson som dessvärre läste läget bra och stängde till med vänsterfoten.

När Öster fortsatte jaga öppnade det för omställningar och på en sådan i 66e minuten sprang sig Gudmundsson fri. När Sobo missade bollen och drog ner Gudmundsson hade domare Cisic inget annat val än att peka på straffpunkten. På straffen stegade Pontus Silfwer fram och klippte in bollen i vänstra burgaveln.

Kvällens sista HBK-mål kom fyra minuter senare och var en riktig pärla. Ett inlägg från höger såg ut att segla förbi Silfwer som stod i bortre delen av straffområdet men denne kastade sig upp i en konstspark och fick perfekt träff på bollen som seglade in i bortre burgaveln.

I 80e minuten hade Öster lite oflyt när Helg lyfte in en fin frispark som nådde Johansson som tagit sig in bakom backlinjen, men Calle kunde inte få kontroll på bollen och när den studsade till Jonathan Drott hann en försvarare mellan och kunde peta iväg den.

Fyra minuter senare kom ändå reduceringen, efter att Helg slagit en hörna och Ljungberg nickat in bollen i målområdet där Johannesson kämpade hårt och lyckades trycka in bollen förbi Malkolm Nilsson.

Två minuter före full tid kom ytterligare en chans när Johansson jobbade hårt på högerkanten och fick iväg ett bra inlägg som inbytte Oliver Gustafson mötte med pannan men nickade precis över mål.

Därefter återstod endast matchslut och den långa, hjärtliga men samtidigt sorgsna avtackningen av Mario Vasilj. Tack för att så många i publiken stannade kvar i kylan efter matchen och delade denna stund med oss.