Favorit i repris i Falkenberg

Öster bjöd på riktigt bra fotboll i bortasegern mot topplaget Falkenberg, och tränare Christian Järdler var mycket nöjd efter 2-0 segern.
" Första halvlek är den bästa vi har gjort spelmässigt sen jag kom till Öster och det är ur många många aspekter precis den fotbollen jag vill att vi ska spela."

FALKENBERGS FF - ÖSTERS IF 0-2 (0-2)
0-1 27 Johansson
0-2 45 Bajrovic
Publik: 2384

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Pavic
Johansson - Drott - Silka - Helg
Johannesson - Bajrovic

81' Fuhre (Silka), Kapcevic (Bajrovic)
92' Faour (Helg)

Statistik finns på förbundets matchsida. Se höjdpunkter på TV4 Sport:

JÄRDLER TYCKER:

"Första halvlek är den bästa vi har gjort spelmässigt sen jag kom till Öster och det är ur många många aspekter precis den fotbollen jag vill att vi ska spela.
Mycket tempoväxlingar, variation i anfallen mellan att spela in på fötterna och på huvudet. Djupledslöpningar som hela tiden belastar deras backlinje.
Sedan har vi ett jätteaggressivt försvarsarbete där vi inte ger Falkenberg nånting och vågar stå högt.
Vi har en jättebra känsla i pausen, sen tycker jag ändå att andra halvlek är OK. Vi försvarar oss jättebra hela matchen och har ändå en stolpträff också.
En mycket väl genomförd match, det är många spelare som gör individuellt starka prestationer idag."

FÖRSTA HALVLEK

Det syntes med en gång att Öster lagt förra veckans match långt bakom sig och mot Falkenberg var det ett helt annat lag vi fick se. Redan i andra minuten utmanade man ordentligt när Admir Bajrovic lyfte en delikat boll över till David Johannesson som dessvärre fick bollen en bit från sig och inte kunde få iväg något avslut.

Öster fortsatte kontrollera spelet genom inledningen och i åttonde minuten såg det bra ut igen när Simon Helg spelade över mot högerkanten där Calle Johansson tog sig runt innan han spelade en låg boll in mot Johannesson som smugit sig in i målområdet, men en försvarare kunde precis täcka ut bollen till hörna.

Efter lite mer avvaktande spel ryckte Öster på nytt tjugo minuter in i matchen. Först lyfte Johansson en boll fram mot Johannesson som tog sig genom backlinjen men kom precis efter målvakten till bollen. Minuten senare rensades ett inlägg till Johansson som fick bra träff strax utanför straffområdet och tryckte bollen förbi målvakten men i stolpen.

Fyra minuter senare skapade hemmalaget sin första chans när Eric Pärsson tog en bra löpning men en bra insats av Fredrik Lundgren begränsade utfallet till en hörna.

Istället skulle Östers ledningsmål komma minuterna senare. Jonathan Drott vann tillbaka boll i offensivt straffområde och spelade Johannesson, som lyfte en känslig boll in på Calle Johansson som smekte in bollen i motsatt kryss med en volleybredsida.

Lyckan höll dock på att bli kortvarig när FFF redan i nästa anfall spelade sig runt till höger innan man spelade in bollen till Christoffer Carlsson, som lyckligtvis knorrade avslutet metern utanför vänstra stolpen.

Därefter bytte lagen halvchanser en stund innan tempot avtog men Öster hade en överraskning till att bjuda på innan paus. Minuten innan halvtid gjorde Simon Helg ett jättejobb nere på kortlinjen och spelade Johannesson, som slog en kort boll vidare till Bajrovic som i sin tur bjöd på en riktig pärla. Från straffområdets nedre hörn knorrade han bollen perfekt runt målvakten in i bortre burgaveln och spädde på Östers ledning.

ANDRA HALVLEK

Öster inledde även andra halvlek bra och i 48e minuten var Johannesson nära att slita sig fri men gick omkull i kontakt med sista försvararen. Minuten senare spelade han en bra kort boll fram på Pavic som var nära att ta sig in i straffområdet men fick nöja sig med en hörna.

I 52a minuten höll de rödblå på plats andan när Pärsson var på väg genom men gick omkull i en närkamp med Månz Karlsson men domare Melin signalerade - helt korrekt av repriserna att döma - för inspark.

Även om hemmalaget hade mer boll än före paus så saknade Öster inte lägen. I 55e minuten slog Pavic en bra boll fram för Johannesson som fick lite dålig vinkel och inte kunde maximera avslutet med vänstern. Minuten senare slog Bajrovic en fin boll in genom mitten som var centimeter från att nå en helt fri Johannesson men ett väldigt långt ben från Joza kunde precis peta bollen ur "Älgens" väg.

De kommande tjugo minuterna tog hemmalaget över mer av spelet och skapade ett flertal halvchanser, men arbetsmoral och offervilja från de rödblå gjorde att lägena sällan slog över i "andan i halsen"-rädsla, med undantag för Jozas nick mot öppet mål som Stefan Karlsson rumptäckte ut till hörna. I 74e minuten hade Öster dock marginalerna på sin sida när Pärsson nickade in ett inlägg men blev avblåst för offside.

Den chansen blev dock hemmalagets sista riktigt vassa och därefter försvarade sig Öster tätt och stack upp gång på gång i omställningar. Närmast var David Johannesson med två frilägen mot slutet - ett som målvakten gjorde en bra räddning på och ett, på fyra minuters stopptid där David placerade bollen kallt förbi målvakten men prickade stolpen. Returen som Johannesson snappade upp själv styrdes precis utanför högra stolpen av en täckande försvarare och sedan återstod bara sekunder tills laget åter fick göra segerkullerbyttan framför de tillresta supportrarna.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it: