East Front - 30 år av kärlek, hopp och förtvivlan

På lördagar är det 30-årsfest för en av mina stora kärlekar, East Front. Festen börjar i Tommy Svensson Lounge på Visma Arena, försätter ute på läktaren och avslutas (?) nere på puben Sláinte.

När du googlar på East Front får du upp ”East Front är fotbollslaget Östers IF:s officiella supporterklubb som bildades 1992.” Sedan kommer det också upp en del referenser från östfronten i andra världskriget. Utan några som helst jämförelse med detta så kan vi konstatera att många slitits mellan hopp och förtvivlan under dessa år. Man har fått uppleva flera säsonger i finrummet som heter Allsvenskan med besök på de finaste arenorna runt om i Sverige. Men man har också fått uppleva division 1 på arenor utan vare sig läktare att stå på eller tak över huvudet för ösregnet.

Men kärleken, det har alltid funnits där och varit lika stor oavsett division. ”East Front är där laget är” är en klassisk banderoll men också en strof ur låten ”Rödablå” som spelats såväl på Värendsvallen som på otaliga fester runt om i Växjönatten. Bakom allt detta finns såklart en massa fantastiska personer. Med risk för att glömma någon kommer jag inte försöka att rada upp dem här men ni vet vilka ni är. Tack för allt fantastiskt arbete!

Att vara medlem i East Front har alltid varit självklart för mig. Man står för saker och uppträder på ett sätt som jag är stolt över att stå bakom. Genom åren har man startat otaliga insamlingar och aktioner för klubben och så sent som förra året så skänkte man 50 000 kronor till föreningens Samhällsfond. En fond som är skapad för att föreningen skall få möjlighet att vara en förening för alla, oavsett förutsättningar. Det kan vara stöttning med en cupavgift, en träningsavgift eller ett par nya fotbollsskor. Dessutom dimper ”Öster News” ner i brevlådan med jämna mellanrum. Bara det är värt medlemspengen flera gånger om.

På lördag möter vi Jönköping Södra på Visma Arena. Förutom att ge laget stödet från läktaren så skänk en liten extra tanke till gänget på Södra stå. De är en väldigt viktig del av världens vackraste förening, Östers IF.

Tack för 30 år och vi ser fram emot många fler tillsammans!

Jens Magnusson

Klubbdirektör Östers IF