Dubbelseger i helgen för Akademilagen U17 & U19

U19 inledde med 3-0 hemma mot Trelleborgs FF och A-Laget avrundade lördagen med 2-0 i Lund. Under söndagen tog U17 med sig tre pinnar efter 4-0 borta mot Asarums IF FK. Med andra ord en mycket lyckad Österhelg.

I U19 Allsvenskan Södra har fyra omgångar nu spelats. Öster inledde på bortaplan med en 4-0-förlust, i andra oavgjort 1-1 mot GAIS hemma på MHA, i tredje oavgjort 1-1 mot Kristianstads FF och i lördags kom första vinsten för året då man tydligt hemmaslog Trelleborgs FF med 3-0 efter 2-0 i halvtid på Myresjöhus Arena. Östers samtliga mål gjordes av forwarden Lukas Quist.

Östers tränare Christian Stridh inför matchen;

- Senaste två matcherna har slutat oavgjort men det känns som vi borde fått mer betalt för våra prestationer, än de två poäng det blivit. Vi ska fortsätta att hålla ett högt tempo i vårt anfallsspel och vara offensiva i vårt försvarsspel där vi vågar kliva framåt för vinna boll. Killarna visar upp en härlig attityd, jobbar hårt för varandra och nu ska vi se till att ta hem alla tre poängen.

Startelvan

3. Oskar Dahlström, 4. Filip Stenmark, 6. Filip Örnblom, 12. Tobias Dahlberg (mv), 14. Charlie Vindehall, 15. Erik Hancke, 16. Lukas Quist, 18. Gustav Bogren, 19. Johan Hjalmarsson, 20. Jonathan Stolth (K) och 27. Jesper Andersson.

Avbytare

5. Axel Strandberg, 7. Martin Srpcanski, 9. Henrik Dahlquist, 22. Anton Lantz och 31. Pierre Abou Abboud (mv).

Ledarteam

Christian Stridh (tränare), Peter Wibrån (ass tränare), Hans Anderzon (mv-tränare) och Anders Rehnström (lagledare).

Matchhändelser

24' 1-0 Lukas Quist
31’ 2-0 Lukas Quist
53’ 3-0 Lukas Quist
73’ Varning Oskar Dahlström
73’ Varning Linus Nilsson
79’ Varning Arlind Mullatahiri
80’ Varning Henrik Dahlquist
85’ Varning Linus Malmgren

Christian Stridh efter matchen;

- En stabil seger. I första var vi riktigt bra stundtals och hade många fina anfallskombinationer och vi var aggressiva i vårt försvarsspel. I andra så tappade vi tyvärr energi efter vårt 3-0-mål och gick ner i tempo och arbetade inte lika hårt. Alla gjorde en bra insats men jag vill ändå framhålla Lukas som gjorde tre bra mål, Oskar som mycket stabil i backlinjen samt Gustav som gjorde ett oerhört  jobb i sin balansroll och gav övriga spelare utrymme att agera offensivt!

Matchlänkar

Kommande U19-matcher

• Omgång 5 - Östers IF vs Falkenbergs FF - fredag 1 maj kl 13.00 på Myresjöhus Arena
  • Omgång 6 - Lunds BK vs Östers IF - söndag 10 maj kl 14.00 på Klostergårdens IP
  • Omgång 7 - Östers IF vs Malmö FF - torsdag 21 maj kl 18.00 på Myresjöhus Arena

U19-matcherna finns också inlagda i matchkalendern på startsidan. Här kan du prenumerera på matcherna direkt i din kalender.

I U17 Division 1 Östra Götaland har två omgångar nu spelats. Öster inledde på hemmaplan medoavgjort 1-1 mot Lindö FF.

I söndags vann laget på bortaplan med 4-0 mot Asarums IF FK. Östers mål gjordes av fyra olika målskyttar.

Startelvan

1. Victor Jonasson (MV), 2. Victor Ericsson (K), 3. Mikael Manuel Saglamoglu, 4. Ludvig Bengtsson, 5. Albin Ljungdahl, 6. Jacob Hörberg, 7. Robin Johansson, 8. Daniel Hultqvist, 9. Karl Hjertberg, 10. Felix Turesson och 11. Jakob Schröder.

Avbytare

14. Joel Björck, 15. Hugo Wilhelmsson, 16. Igor Vidovic och 17. Carl Stenberg.

Ledarteam

Markus Lindberg (tränare), Joel Bäckström (ass.tränare) och Tobias Pettersson (lagledare).

Matchhändelser

29’ Varning Ludvig Bengtsson
36’ Varning Oliver Johansson
53’ 0-1 Jacob Hörberg
65’ Varning Axel Persson
70’ Varning Axel Persson
70’ Utvisning Axel Persson
70’ 0-2 Mikael Manuel SaglamogluStraffmål
76’ 0-3 Carl Stenberg
88’ 0-4 Karl Hjertberg

Markus Lindberg efter matchen;

- Vi har under flera matcher utmanat spelarna med att träna olika spelsystem och denna gången provade vi att försvara med 4-4-2 och hög press. Något som vi godkänt lyckades med. På det skapade vi omställningar och lyckades i kontring skapa tre frilägen i första halvlek vilket vi dock inte omsatte i mål. Andra halvlek korrigerade vi vårt sätt att spela och gjorde snabbt 0-1. Då Asarum var tvungna att öppna sig skapade vi allt fler målchanser och kunde gjort långt fler mål än vad tavlan visade när matchen var över. Våra ytterbackar Albin Ljungdahl och Victor Ericsson gjorde framstående prestation i både försvar och anfall. Av spelarna blev Victor Jonasson samt Victor Ericsson framröstade att ha påverkat laget mest positivt.

Matchlänkar

Kommande U17-matcher

• Omgång 3 - Östers IF vs Jönköpings Södra IF - söndag 3 maj kl 13.00 på Värendsvallens konstgräs.
  • Omgång 4 - Åtvidabergs FF vs Östers IF - söndag 10 maj kl 13.00 på Kopparvallen.
  • Omgång 5 - Kalmar FF vs Östers IF - fredag 22 maj kl 18.30 på Fredriksskans.

U17-matcherna finns också inlagda i matchkalendern på startsidan. Här kan du prenumerera på matcherna direkt i din kalender.

Följ Östers IF i sociala medier: