Denis Velic går vidare mot nya utmaningar efter säsongen

Efter att nuvarande säsongen är färdigspelad väljer Denis Velic att avsluta sin tränarsejour i Östers IF. Efter 2,5 säsong som huvudtränare för föreningen så väljer nu Denis själv att gå vidare mot nya utmaningar.

Denis avslutade sin spelarkarriär i Östers IF efter avancemanget till Superettan 2016 och anslöt direkt till ledarstaben - först i en roll som assisterande tränare. Sedan mitten av säsongen 2019 så har Denis varit föreningens huvudtränare och lett laget till en seger i kvalet mot Landskrona BoIS 2019, en fjärdeplacering under Superettan 2020 och som allt talar för en bra placering i Superettan under årets säsong 2021.

Jens Magnusson, klubbdirektör:

- Säsongen 2021 har varit en liten berg och dalbana. Vi startade väldigt starkt, hamnade i en tuffare period och har sedan rest oss och är på väg att avsluta på ett fantastiskt starkt sätt. Under denna perioden, såväl i medgång som motgång, har Denis haft mitt och klubbens fulla förtroende. I samtalen som jag, Denis och Vito haft under den senaste tiden har Denis uttryckt ett önskemål om att gå vidare mot nya utmaningar efter säsongen. Det är ett beslut som vi respekterar och har förståelse för. När vi ska summera 2,5 år med Denis som huvudtränare skall vi komma ihåg det uppdrag som Denis fick när han tog över laget under säsongen 2019. Att rädda kvar klubben i Superettan och sedan stabilisera klubben på den övre halvan i serien. När vi nu snart gör bokslut kan vi konstatera att han tillsammans med klubben har lyckats med detta på ett väldigt fint sätt. Jag önskar Denis all lycka i framtiden och ser fram emot de matcher som är kvar av säsongen tillsammans.

Vito Stavljanin, sportchef:

- Under den korta tiden som jag har varit i föreningen så har jag fått ett väldigt fint intryck av Denis, både som tränare och framförallt som människa. Jag har upplevt Denis som en kunnig och mycket entusiastisk fotbollstränare, men även en väldigt ödmjuk och målmedveten person. Vårt samarbete fram tills idag har varit givande på alla sätt och jag har största respekt och förståelse för hans beslut och vilja i denna frågan. Jag vill tacka Denis för den här tiden tillsammans och önskar honom allt det bästa framöver.

Denis Velic:

- Jag känner mig otroligt tacksam att fått möjligheten att träna Östers IF och klubben i mitt hjärta under 2,5 år. Otroligt stolt och nöjd med det jag och mina kollegor har åstadkommit under min tid här. Jag vill passa på att tacka alla spelare som jag har fått möjligheten att leda, och även särskilt tacka Jonas Karlsson, Jens Magnusson och Vito Stavljanin för stödet under min tid i föreningen och jag hoppas, önskar och vet att de kommer att göra allt för att föreningen ska tillbaka till där vi hör hemma. Tack för allt, vi ses på läktaren!