Delad pott mot Trelleborg

Hemmamötet mot Trelleborg slutade mållöst efter en första halvlek där Öster hade det mesta av spelet men bara skapade två riktigt heta målchanser och en andra där skåningarna tog över och förre Österspelaren Petar Petrovic utmanade Östermålvakten Mathias Nilsson rejält.

ÖSTERS IF - TRELLEBORGS FF 0-0

Publik: 1628

Nilsson
Varmanen - Berg - Stenberg - Silverholt
Rochester - Kusu - Engqvist
Pavic - Westermark - Magnusson

65' Lima (Rochester)
70' Hauksson (Kusu)
80' Brenner Toris (Pavic), Keene (Westermark)
Mer statistik på förbundets matchsida

DENIS VELIC OM MATCHEN:

"Vi tar tag i taktpinnen och har hyfsad kontroll på matchen och driver spelet i första. Vi känner att Trelleborg har lite svårt, vi spelar genom dem en hel del. Vi har bra kontroll på första, vi skapar inte jättemycket men har ett fantastiskt snyggt anfall där vi spelar bollen från backlinjen genom deras lagdelar ut till Oliver som slår in den på Isak, tror jag det är, som stöter den i stolpen eller om målvakten är på den.

Kristian (Haynes, TFF:s tränare) tycker vi är täta men då kan vi ju titta på deras lag, den erfarenhet och rutin som finns i sista fyra så är det klart att det är väldigt svårt att ta sig förbi Trelleborg.

I andra halvlek får vi lite huvudbry, jag tror att Kristian inte var helt nöjd i halvtid med hur matchbilden såg ut och gjordejusteringar och det tar oss ganska lång tid även på bänken att sortera ut vilka alternativ vi har och vad som är bäst att göra.

Under den perioden är vi inte bra, Trelleborg är bättre och driver spelet. Vi har ganska bra koll men de har ju Petar Petrovic och när man har den typen av spelare, Petar, Offia och till viss del Johan Blomberg så lever man alltid farligt när man kommer i en mot en-situationer mot dem men Mathias klarar med turoch en hel del skicklighet.

Sedan tycker jag vi växer in i matchen sista 15-20 och har något bra omställningsläge med ett avslut som de täcker, ett sånt läge vi måste ta vara på om vi ska vinna mot ett starkt Trelleborg.

Totalt sett: alltid missnöjd med att inte ta tre poäng på hemmaplan, men samtidigt möter vi ett topplag som är i bra slag och kommer vara svårslagna hela året."

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

I vårsäsongens sista match inledde Öster bäst, och kunde tagit ledningen redan i tredje minuten när Jesper Westermark hittade in med en låg boll i straffområdet till Marc Rochester Sörensen som tog sig ner mot kortlinjen och försökte nå Mattias Pavic framför mål, men en TFF:are fick foten mellan och kunde styra ut till hörna. Denna slogs mot Westermark på bortre, som lyckades fläka sig runt sin försvarare men sedan inte kunde hålla nere nickavslutet som stack en bra bit över mål.

Med undantag för ett rappt avslut av Petrovic någon meter utanför högra stolpen var det Öster som stod för det mesta spelmässigt och en period av riktigt bra spel kunde i 15e minuten mynnat ut i ett riktigt spektakulärt mål när Westermark bröstade ner till Isak Magnusson, som i sin tur bröstade bollen över sin försvarare och ur snäv vinkel lyfte bollen över TFF-målvakten men tyvärr också över ribban upp på nättakets ovansida.

Halvlekens bästa målchans kom i 33e minuten när Oliver Silverholt slog en bra boll in bakom backlinjen där Magnusson mötte på volley och styrde bollen i stolpens utsida.

Mot slutet av halvleken låg sedan Westermark bakom två nästanlägen när han först i 41a sprang sig fri men blev avblåst för vad som måste ha varit en väldigt hårfin offside och sedan i 43e vände bort Isak Jönsson och var på väg mot mål med Emil Engqvist med i bra läge i mitten men blev synnerligen ofint nedriven av TFF-mittbacken.

ANDRA HALVLEK

Efter paus kom skåningarna ut starkare, och förutom ett skott för styrning av Silverholt i 50e där både Pavic och Westermark fanns i närheten av bollbanan men inte fick fötterna på den var det mesta spelet förlagt till den norra planhalvan.

I 64e minuten var detta också nära att ge utdelning när Petrovic fick en bra boll från Kozica och vände inåt innan han avlossade ett av de där skotten mot bortre krysset som vi gillade så när han spelade i rödblått, men Mathias Nilsson läste bollbanan och lyckades få en hand på den så den styrdes i ribban och studsade ända ut till inkast.

Två minuter senare jobbade Öster ändå fram en bra chans när Varmanen fick en bra boll från Kusu och rullade in till Pavic som tog ett lågt avslut mot vänster burgavel som det är mycket tveksamt om målvakten hunnit ner på, men Jönsson visade oväntad vighet för en storväxt mittback och kunde genom att i det närmaste gå ner i split få ut högerhälen och styra undan skottet.

Kvarten före full tid fick Nilsson göra en ny bra räddning när Petrovic än en gång tog sig runt och knorrade bollen mot högra krysset men denna gång kunde målvakten få hela näven i vägen och få undan bollen utan målställningens hjälp.

I 80e minuten var det sedan Östers tur att skapa ett jätteläge när inbytte Lucas Lima spelade fram Varmanen som var fri med målvakten men en jättedykning gjorde att Liverstam hann fram och kunde styra avslutet över ribban.

Mot slutet var gästerna dock hetast och skapade matchens två sista lägen när Petrovic i 88e minuten avslutade i burgavelns utsida (men precis därefter tvingades byta med känning i låret) och andra stopptidsminuten när Amin sköt från distans och tvingade Nilsson att trycka ut bollen till hörna.