Christian Järdler om veckan som väntar

Lite drygt en månad in i säsongen med träningar och försäsongsmatcher så drar nu tävlingsäsongen igång till helgen när vi gör entré i Svenska Cupen borta mot IK Sirius på lördag, med avspark 16.00. Vi tog oss en kortare pratstund med huvudtränare Christian Järdler om veckan som stundar och tankarna kring att tävlingsmatcherna äntligen drar igång.

Dina tankar om fredagens match mot Mjällby i Tipshallen?

- "Vi är inte nöjda med vår insats mot Mjällby. Vi startar matchen bra och skapar tidigt en bra målchans (Calles skott i stolpen) men vi tappar initiativet efter ca 15 min och blir lite för långa och får problem att hålla ihop laget under 20-25 minuter. Sen avslutar vi halvleken bra igen men lyckas inte göra mål. Vi pratar om någon förändring in i andra halvlek, och jag tycker vi kommer ut bra och får ett övertag i starten av andra. Vi skapar målchanser igen men istället gör Mjällby 2-0 i sitt första avslut i andra halvlek och det känns såklart tungt. Därefter blir vi lite stressade och har för bråttom fram och med lite osynkade passningar/löpningar samt tekniska misstag bjuder vi på många kontringslägen och matchbilden är inte alls som vi vill ha den. Vi har analyserat och tagit med oss en del lärdomar från matchen som blir nyttiga för oss. Rent statistiskt var det klart plus för oss:

• 10-3 i hörnor
  • 15-5 i avslut
  • 11-3 i avslut inne i straffområdet
  • 3-3 i avslut på mål

Tittar vi på statistiken så ska matchen såklart inte sluta 0-2 men Mjällby var effektiva och det var verkligen inte vi, men det är ett bra tecken att vi lyckas skapa 11 avslut inne i deras straffområde. Det ska resultera i minst 2-3 mål."

Hur ser veckan ut för er?

- "I veckan så har vi ett analysmöte och träning på måndag. På tisdag har vi två träningar där en av dem kommer att lägga fokus på två lärdomar från matchen. Onsdag vilar vi. På torsdag tränar vid först kl 09:30 innan vi sätter oss i bussen mot Uppsala för ett miniläger tors-sön. På fredag tränar vi på Lötens IP kl 10 och sen har vi lagaktiviteter och ett möte på kvällen. Lördag är det match mot Sirius och på söndag åker vi hemåt mot Växjö igen."

Vi går in i Svenska Cupens gruppspel till helgen som stundar, där vi gästar allsvenska Sirius på bortaplan på lördag, hur är känslan inför det?

- "Känslan är bra! Det är alltid kul att spela matcher om poäng och det ger en extra inspiration i denna delen av säsongen. Vi har varit igång tillsammans i 4 veckor nu, där vi varje dag har tränat på nya delar av vårt spel. Nu gör vi ett litet break, går tillbaka, repeterar och förenklar. Syftet med det är att killarnas huvuden behöver få ”vila” och få jobba igenom det vi har gjort en gång till. Skulle vi bara blåsa på med nya saker hela tiden så tror vi att det kommer bli för mycket och istället bli rörigt för oss. Själva matchen på lördag är naturligtvis tuff. Vi möter allsvenska 7:an på bortaplan i en tävlingsmatch. Dock är det en väldigt rolig och bra match för oss, att få mäta oss med ett så pass bra lag. Vi vet hur matchen mot Trelleborg såg ut och hur vi förde spelet i den så vi åker upp med en positiv känsla och en vilja att tävla och ta tillvara på en väldigt lärande uppgift för oss."

Vad har du för förhoppningar gällande Svenska Cupen och för lagets del?

- "Förhoppningen är ju naturligtvis att vi gör bra matcher och får med oss resultat! Förväntningarna är att vi får prova vårt spel mot skickliga lag, och är beredda att offra oss för varandra för att fortsätta skapa förtroende för varandra i gruppen. Vi kommer naturligtvis göra vårt yttersta för att vinna matcherna när vi går ut på planen, kräva ett otroligt hårt arbete av varandra, och vi kommer taktiskt att titta lite på motståndarna innan match, något vi inte alls gjort hittills. Det här blir tre matcher som kommer vara väldigt nyttiga för oss på vägen mot Superettan."