Bra förlängning gav cupseger

Öster är klara för vinterns gruppspel i Svenska Cupen efter seger mot Husqvarna på Stadsparksvallen. I längden gav Öster fysik utdelning och i förlängningen var man det klart bättre laget.
- Det är skönt att vara i gruppspelet och jag är glad att vi inte drog på oss några skador, konstaterar Thomas Askebrand.

HUSQVARNA FF - ÖSTERS IF 2-5 e. förl 2-2 (1-1)
1-0  2 Hamidovic
1-1 24 Bajrovic
2-1 68 Bernholtz
2-2 86 Björkén
2-3 93 Kapcevic
2-4 100 Vasilj
2-5 117 Crona
Publik: 402

Victor Jonasson
Björkén - Lindblad - Sundli - Strand
Drott - Shaze
Fuhre - Kapcevic - Östlind
Bajrovic

72' Pavic (Bajrovic)
81' Crona (Drott), Vasilj (Fuhre)

Mer statistik på förbundets matchsida. Se målen på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

Inledningen på cupmötet mot Husqvarna blev intensiv. Redan efter 50 sekunder lyfte Lars Fuhre in ett inlägg som Harrysson i hemmamålet hade svårt med och tapade men kunde fånga igen. Direkt på nästa uppspel small det istället åt andra hållet när Söderettans skytteligaledare Edin Hamidovic sprang sig fri och satte 1-0 nere vid högra stolpen - av ljudet att döma touchade bollen på en Österförsvarare som jobbat hem och ställde unge målvakten Victor Jonasson.

Förutom ett läge i tionde minuten när Robin Östlind försökte lyfta bollen mot bortre burgaveln och Harrysson fick göra en bra räddning dröjde det till 24e minuten och en frispark efter att Isaac Shaze rivits ner strax utanför straffområdet innan det hettade till. Frisparken slog Admir Bajrovic känsligt över muren in i vänster burgavel och kvitteringen var ett faktum.

Hemmalaget fortsatte jobba på bra och i 33e minuten var man nära att återta ledningen när en hörna nickades mot vänstra burgaveln men på mållinjen fanns Fritiof Björkén som kunde nickstyra bollen utanför stolpen. Några minuter senare lyftes bollen mot den högra stolpen där en Husqvarnaanfallare sprungit sig fri och fick bra träff på bollen, men en magisk enhandsräddning av Jonasson (följt av ytterligare några bra räddningar) höll resultatet oavgjort till paus.

ANDRA HALVLEK

Efter paus tog Öster över det mesta av spelet, men skapade inga direkta lägen. En snygg (oavsiktlig?) bolltappspassning av Fuhre till Björkén 13 minuter in i halvleken hade förtjänat ett bättre öde men en smart nedtryckning från försvararen stoppade backen och den resulterande frisparken gav ingen utdelning.

Några minuter senare hade Öster ett par tunga avslut varav det sista från Östlind tvingade målvakten att med visst bestyr trycka ut bollen till hörna.

Halvvägs genom halvleken återtog hemmalaget istället ledningen efter att Österförsvaret misslyckats med att få undan bollen och Bernholtz kunde trycka in 2-1.

Därefter kändes det som spelet tappade all fokus och det dröjde till sex minuter före full tid innan det hände något av vikt. Då sköt Mattias Pavic hårt och skottet styrdes på en försvarare i en båge över Harrysson men precis utanför högra stolpen. Öster behöll ändå initiativet och två minuter senare landade en hörna hos Strand som skickade bollen inåt där Björkén vände runt och skickade in kvitteringen.

På stopptid kunde Öster sånär avgjort när Kapcevic lade ett lågt inlägg som Pavic stötte centimeter utanför högra stolpen.

TILLÄGGSTID

När det väl kom till 2x15 minuters tillägg var det ändå som att all tvekan var bortblåst. Redan i 93e minuten klackpassade Kapcevic fram sig själv innan han avslutade hårt och precist invid högra stolpen till 2-3.

Minuten senare var Östlind nära att utöka när han sprang sig fri men fick inte alls till chipförsöket till avslut och målvakten kunde utan större bekymmer rädda.

I hundrade matchminuten kom så det förlösande 2-4 målet och på vilket sätt det kom. Kapcevic lyfte in en perfekt boll på Mario Vasilj, som kallt plockade ner inlägget innan han bombade upp bollen i nättaket bakom Harrysson.

Öster skapade nu flertalet fina lägen varav Kapcevic lyftning precis utanför stolpen efter att ha sprungit sig fri nog var det bästa, men med tre minuter kvar av tillägget skulle man stänga matchen totalt. Då sprang sig Vasilj fri, lekte med sin back och lurade till sig målvakten innan han rullade in bollen till Crona som kunde dunka in femman.