Betryggande cupseger

Det blir gruppspel till våren nästa år också efter en stabil seger mot BW90 i natursköna Bjärsjölagård. Nye vänsterbacken Boris Sandoval sattes inte på några större defensiva prövningar, men var ständigt på hugget framåt.

BW90 - ÖSTERS IF 0-5 (0-2)
11' 0-1 Wihlborg
29' 0-2 Bergholtz
56' 0-3 Gero
67' 0-4 Velic (str)
74' 0-5 Bergholtz

Publik: 190

Öster startar med:
Berglund
Wihlborg - Vasilj - Joza - Sandoval
Elvby - Velic - Lindner
Bergholtz - Gero - Eriksson

63' Andersson (Vasilj)
68' Söderberg (Gero)
72' Hellgren (Velic)

Statistik finns på förbundets matchsida.

Öster fick precis som tränare Björknesjö ville innan cupmatchen mot BW90 - en kort men intensiv regnskur klarnade upp lagom till matchstart, men lämnade gräset blött och snabbt. Detta drog gästerna nytta av direkt från start med en omedelbar satsning framåt. Redan innan minuten gått kom Wihlborg förbi på sin kant och rullade in bollen till Gero som direktstyrde men fick se hemmamålvakten göra en bra räddning. Två minuterna senare visade nye Boris Sandoval upp den acceleration de flesta av oss hittills bara sett på Youtube när han satte upp en löpning på sin vänsterkant, och avslutade med ett inte alls oävet inlägg som tyvärr ingen rödblå nådde upp på.

Österpressen fortsatte med ett läge där Gero rycktes i tröjan och kunde fått straff, en hård nickstyrning av Bergholtz som målvakten fick jobba för att ta och ett par ytterligare småchanser innan ledningsmålet slutligen kom i elfte minuten. Då hade hemmalaget hunnit upp och fått en hörna, där Öster vann bollen och kunde ställa om. Gero spelade ut till Bergholtz som rullade fram bollen till Wihlborg, som kom fri från höger och kallt (tänk sista målet mot Ängelholm i våras) kunde chippa in 0-1 över Dorzia i BW90-målet.

Bara minuterna senare skulle det ändå bli farligt åt andra hållet. BW90 fick frispark strax utanför straffområdet och Buwar Karim fick riktigt fin träff på bollen som knorrade sig mot vänstra krysset men Oscar Berglund hann upp och lyckades trycka undan bollen.

Därefter följde en lugnare period där det mest anmärkningsvärda var två ganska våldsamma tacklingar mot Österspelare som resulterade i varsitt gult (Al-Sultanis tvåfotare mot Otto Eriksson kunde mycket väl motiverat direkt rött) innan den med dryga fjärdedelen spelad fick nytt liv. Först bjöd Lindner på ett snyggt dubbelt vägspel där han dessvärre fastnade i avslutsmomentet. Minuten senare var det hemmalaget som stack upp och styrde en hörna väldigt tätt utanför vänstra stolpen och i 28e minuten lyfte Sandoval in bollen till Eriksson som lugnt tog ner den innan han avslutade strax över. Strax därefter var det dags för Öster att utöka sin ledning. Velic stack till höger och skickade in en låg boll till Bergholtz som avslutade via målvakten i nät.

Efter denna anstormning drog båda lag ner rejält på takten och ett knorrat avslut av Bergholtz tätt över ribban sex minuter före paus var det enda som egentligen hände.

I början av andra halvlek skedde en drastisk scenförändring. Hemmalaget inledde med en massiv forcering och lånade knappt ut bollen till Öster. Efter fem minuter återtog gästerna dock övertaget och Bergholtz låg bakom två målchanser, först ett lågt inlägg som målvakten kunde styra undan precis framför fötterna på Gero och minuten senare ett eget avslut som målvakten precis kunde trycka ut till hörna (en hörna som till slut landade hos Eriksson som slog en lång lyftning precis över bortre krysset).

De kommande minuterna fick vi se mer av Boris Sandoval, som lyfte in ett par riktigt fina inlägg innan Bergholtz i 56e minuten skulle jobba fram nästa mål. Ett fint väggspel med Velic från vänsterkanten föregick en bra boll in till Gero som distinkt klippte in 0-3.

Trots ledningen fortsatte Österspelarna jobba bra. Med halvtimmen kvar jagade Joza ikapp en förlupen boll (se artikelbild) och lyckades med en hoppvolley stoppa bollen på kortlinjen och peta in den framför mål där en försvarare i sista sekund lyckades täcka undan bollen. Tre minuter senare spelade man runt bollen i ett riktigt fint klapp-klappspel innan Bergholtz spelade fram Wihlborg som lyfte bollen precis utanför bortre krysset.

Två minuter senare rev en BW-försvarare ner Bergholtz på väg in i straffområdet och Velic tvekade inte när han slog in straffen lågt till vänster.

Kanterna genererade mycket farligheter. I 68e minuten kom en låg boll in mot Gero som styrde bollen förbi målvakten men en bit utanför vänstra stolpen. Mindre än minuten senare hade Söderberg ersatt Gero och hamnade i samma läge, men denna gång var det skåningarnas målvakt som styrde bollen utanför. Tre minuter senare skulle bollen åter hamna i nätmaskorna. Ett inlägg från vänster ställde BW-försvaret, där en av mittbackarna hoppade in i målvakten och bollen nesligt studsade in i nät. Målet godkändes dock inte, av skäl som från läktaren inte gick att utröna.

I nästa anfall kom en riktig delikatess från Söderberg, som tråcklade sig runt på högerkanten, gick in längs kortlinjen och lyfte in bollen till Bergholtz som kunde knäa upp 0-5 i nättaket. Trots rejält underläge fortsatte hemmalaget försöka och i 78e minuten tvingades Berglund göra en riktigt bra räddning på ett friläge.

Resten av matchen spelades mest av och ett snyggt samarbete mellan Söderberg och Sandoval minuten före full tid var det enda intressanta ur Östersynpunkt, men vid det laget hade chilenaren sprungit frenetiskt i 90 minuter och hade inte samma precision i inlägget som vi sett tidigare i matchen, utan slog det några meter långt och BW kunde lugna ner spelet.

Alla bilder: Andreas Nilsson/bilderna.it

Boris Sandoval såg pigg ut i offensiven.

Wihlborg chippar in 0-1.

Gero slår in 0-3.

Velic tvekade inte när han slog in 0-4 på straff.