Benjamin Tannus klar för Östers IF

Den 20-årige offensiva mittfältaren Benjamin Tannus, med 28 U-landskamper på CV:t är klar för Östers IF. Den nuvarande J-Södraspelaren ansluter till klubben efter semestern den 4 juli.

Benjamin tillhör fram till den sista juni Superettanlaget Jönköping Södra IF, den klubb han kom till under 2017, då efter en framgångsrik säsong som 16-åring i Högaborgs BK i Division 2. Den offensivt lagda spelaren har Helsingborgsklubben Fortuna FF som moderklubb och har under sina ungdomsår spelat ihop totalt 28 U-landskamper för Sverige. Under sina två säsonger i A-laget med Jönköping Södra har det blivit 14 framträdanden i Superettan. Men nu går flyttlasset till Växjö och Östers IF.

Christian Järdler om värvningen:

”Jag har följt Benjamin sedan 2014 när han var kanske den mest framstående 00:an i uttagningen till Skånelaget och under den tiden så arbetade jag som instruktör för Skånes Fotbollsförbund. Benjamin är en offensivt lagd spelare, har sina största kvalitéer i bollbehandling, i teknik och är skicklig på små ytor. Han har en väldigt god offensiv spelförståelse och är väldigt stark och stabil trots sin ringa längd. Hans utveckling har tagit honom till Superettan och vi tror att vi kan vidareutveckla Benjamin i vår miljö och hjälpa honom nå den stora potentialen som han besitter. Benjamin är en spelare som passar in i vår idé om att öka potentialen i truppen och han ska få tid att växa hos oss.”

Benjamin Tannus själv om flytten:

"Det känns otroligt bra att komma till en så anrik och stor klubb som Östers IF. Sedan första kontakten togs så kände jag att östers IF och Christian Järdler var det rätta steget för mig i min utveckling. Jag tror att klubben med Christian som tränare så har jag alla förutsättningar för att ta nästa steg. Jag ser fram emot att träffa ledarstaben och grabbarna och börja arbeta med laget."

Benjamin Tannus
Född: 2000