Bara kryss i cupavrundningen

Trots en ofta riktigt bra första halvlek ledde Öster bara med uddamålet i paus, och i andra halvlek kunde istället gästerna Sollentuna kontra in kvitteringen.

ÖSTERS IF - SOLLENTUNA FK 1-1 (1-0)

1-0 21 Rochester Sørensen (straff)
1-1 68 Dejene
Publik: 325

Nilsson
Varmanen - Berg - Stenberg - Pavic
Hauksson - Kusu
Magnusson - Rochester Sørensen - Kozica
Westermark
75' Bonnah (Kozica), Engqvist (Kusu)
80' Rodic (Westermark)
86' Brenner Toris (Varmanen), Zahirovic (Magnusson)
Mer statistik på förbundets matchsida.

TUFA OM MATCHEN:

"Inte bra nog. Att inte vinna matchen när du leder med 1-0 och spelar elva mot tio så länge duger inte. Vi skapar en hel del lägen både utanför och i boxen men vi måste fullborda anfallen så vi inte åker på kontringar mot oss. Vi har en hel del att jobba på som vi vet nu.

Det är frustrerande, vi har spelat bra mot Kalmar, Norrköping och Varberg och gör många saker bra idag också, men tar inga segrar. Vi måste vara mer beslutsamma när vi kommer i bra lägen och avsluta våra anfall."

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Sollentuna hade inget att förlora och gick ut med hög press direkt. Detta öppnade för en fin lyftning från John Stenberg upp på Dzenis Kozica i 3e minuten. Denne skarvade vidare till Tatu Varmanen som lyfte mot Jesper Westerberg framför mål, men gästernas målvakt Machini stod för den första av många trygga insatser när han plockade ner bollen.

I 5e minuten fick vi se ett riktigt snyggt samarbete på vänsterkanten när Emmabodakontingenten Pavic/Magnusson kortpassade sig upp längs hela plan men när Pavics boll snett bakpt från kortlinjen kom hade Westermark hunnit lite för djupt in i målområdet och bollen slank bakom honom.

Efter en lång period av stort bollinnehav skapade Öster till slut en riktigt bra chans i 13e minuten när Pavic tog sig in i straffområdet innan han yttersidade bollen till Rochester Sørensen som avslutade lågt mot högre burgaveln men Machini hann precis ner och kunde tryckla ut bollen till hörna.

Knappa 20 minuter in i matchen blev det rörigt i gästernas straffområde. Varmanen lyfte in en boll mot Westermark som målvakten helt felbedömde och bara klippte Jeppe med sitt boxningsförsök. Bollen studsade istället till en helt öppen Rochester som försökte placera in den till höger  men fick se en försvarare rädda avslutet. Domaren tvekade dock inte och ansåg att det var en avsiktlig räddning med armen och dömde därmed inte bara straff utan även rött kort.

Straffen placerade Rochester sedan iskallt in nere till höger.

Rochester kunde sedan dubblerat sin målskörd redan två minuter senare när han fick en fin framspelning från Alex Hauksson och avslutade hårt mot samma hörn med denna gång gick Machini rätt och ploackade avslutet.

Med en man mer styrde Öster spelet och i 28e minuten kom ett bra inlägg från Varmanen som Westermark nickskarvade tätt över ribban.

Trots totalt spelövertag hann Öster bara med två riktigt bra chanser före paus. I 42a minuten när Manasse Kusu klippte till från distans och två Österspelare stormade för att ta returen men Machini tyvärr klarade att hålla den. Än mer fick målvakten jobba på stopptid när Öster lyfte in en frispark som Månz Berg nickstyrde mot högra krysset men målvakten kunde nå dit med högerhanden och styra bollen över ribban.

ANDRA HALVLEK

Öster kunde inlett andra halvlek på bästa tänkbara sätt när Westermark efter bara en minut spelade fram en helt fri Kozica, men ett olyckligt hack i spelet där en förvarare hann bromsa bollen gjorde att Kozica hunnit halvmetern offside när bollen väl gick och blev korrekt avblåst för offside.

Sedan hände förvånansvärt lite. Sollentuna hade hunnit samla sig medan fortsatte spela smånätt fotboll men allt som oftast slå bort bollen precis förde det sista momentet.

I 53e minuten kunde detta kostat när Öster lyft upp mycket folk på en frispark bara för att få den undannickad och bli en omställningsmöjlighet för gästerna. Dessa var på väg att bli tre mot två, men en taktisk nedspringning av Magnusson på Jan satte stopp för detta.

Med knappa timmen spelad var vi nog många som trodde tvåan kom när Kozica fick bollen inne i straffområdet och placerade den upp mot vänstra krysset, men Machini nådde upp med fingerspetasrna och kunde styra den via stolpen ut till hörna.

I 68e minuten kom så kallduschen. Sollentunas mittback Robin Sundgren (ja, son till Gary och lillebror till Daniel) vann bollen halvvägs ner på egen planhalva, drev den 50 meter och levererade en fin boll genom Östers försvarslinje till Dejene som vände bort sin ytterback och placerade in kvitteringen, Sollentunas första cupmål i år.

Elva minuter före full tid ställde Öster om snabbt och kom med fem spelare i full fart mot fyra vitklädda. Varmanen såg dock en lucka och försökte lyfte bollen över målvakten i bortre men den damp retfullt ner precis bakom ribban.

Resterande tid fortsatte Öster ha mycket boll men kom inte till några riktiga avslut, utan får nöja sig med en poäng i denna cupavrundning för året.