Andreas Thomsson tar över Östers IF

dag har Östers IF kommit överens med Andreas Thomsson. Andreas tar över som huvudtränare i Östers IF från och med säsongen 2013.

"En ung hungrig tränare, noggrann med drivkraft och som gjort ett väldigt bra jobb i Åtvidaberg med små resurser. Andreas står för en modern fotboll samtidigt som hans ledaregenskaper stämmer med de vi vill ha i Östers IF", säger sportchefen Peter ”Kuno” Johansson.

Andreas har skrivit ett 2+1 års kontrakt.

"Östers IF har byggt upp något bra de senaste åren och känns som en frisk och framåt klubb i en idrottsstad som Växjö. Nu gäller det att fortsätta utveckla det lagbygge som Kuno och Roar byggt upp och försöka etablera oss i Allsvenskan", säger Andreas Thomsson

Fakta Andreas Thomsson

Född 1971

Har varit sju säsonger i Åtvidaberg 2006-2012 som tränare.

Tog upp Åtvidaberg till allsvenskan och där förde han laget till en åttonde plats 2012.

Har kunnat hantera motgång som medgång på ett mycket bra sätt

Har jobbat med ett lag med begränsade möjligheter på ett utomordentligt sätt. Har fått sälja sina stora stjärnor vid ett flertal tillfällen men ändå lyckats skapa ett slagkraftigt lag. Har fått ut de bästa av sitt spelarmaterial.

Bakgrund

I samband med att HIF bytte tränare tog de kontakt med Öster gällande Roar Hansen som huvudtränare för HIF. Östers IF meddelade direkt att det inte var aktuellt att Roar skulle kunna lämna Öster under pågående säsong. HIF visade respekt för vår situation i serien och Roars tränaruppdrag kom HIF och Öster överens om att inte diskutera mer under pågående säsong och så länge Öster inte säkrat allsvenskt kontrakt. Under denna period diskuterade också Östers IF en förlängning med Roar Hansen.

För några veckor sedan återupptogs kontakten med HIF.  Östers IF har under tiden tittat på en ny tränare och valet föll på Andreas Thomsson.

"Vi är mycket glada att Andreas har tackat ja till att bli huvudtränare i Östers IF. Hans ledaregenskaper är helt i linje med vad Östers IF vill ha", säger Peter ”Kuno” Johansson sportchef i Östers IF

"Jag vill tacka Kuno, spelarna samt ledarna för två fantastiska år i Östers IF. Samtidigt som det skall bli oerhört inspirerande och spännande att träna HIF så är det med ett visst vemod jag lämnar Östers IF efter två fantastiska år. Mitt uppdrag att föra tillbaka Östers IF till allsvenskan är utfört och jag önskar Öster lycka till i framtiden", säger Roar Hansen.