Alla akademilagen vidare till 1/8-final i Ligacupen

Det blev en framgångsrik helg i Ligacupen för Östers tre akademilag. U16 blev gruppsegrare efter att ha vunnit samtliga tre matcher. U17 och U19 tog sig vidare som bästa grupptvåor.

Under lördagen, parallellt med bortamatchen för Östers A-lag mot Halmstads BK, klev Östers U19 in på Ljussevekas konstgräs mot IFK Värnamo. Matchen kom att handla om, att med seger och på målskillnad gå vidare som bästa grupptvåa, vilket man också lyckades med en tydlig

4-1-seger. Senare under lördagen satte U16 sin krona på verket med en 1-0-seger och etta i gruppen borta mot Mjällby AIF.

Tre Östersegrar under lördagen blev en god start på en bra helg. Under söndagen avrundade U17 Ligacupshelgen en säker hemmaseger med 7-1 mot IFK Värnamo och tog sig vidare som bästa grupptvåa.

Finalspelet är lottat och åttondelsfinalerna spelas redan nu på onsdag 18 mars. (se matcher nedan) U16 spelar som gruppsegrare hemma mot Halmstads BK. U17 och U19 spelar borta mot IF Elfsborg respektive Jönköpings Södra IF.

Ungdomsansvarige och U19-tränaren Christian Stridh;

- Det är starkt av oss att alla tre lagen tog sig vidare från gruppspelet. Det visar att vi har en bredd och en spets i våra äldsta akademilag. Det är inte så många av de övriga klubbarna som gått vidare i alla tre åldersklasserna. Det kommer bli tre tuffa matcher för våra grabbar, men vi har goda chanser till att avancera vidare i cupen.

Klubbar som tagit sig vidare i alla tre åldersgrupper är:

Djurgårdens IF, GAIS, IF Elfsborg, Örebro SK och Östers IF

1/8-FINALER ONSDAG 18 MARS

• U19: Jönköpings Södra IF vs Östers IF kl 19. (Junebäcken)
  • U17: IF Elfsborgs vs Östers IF kl 19.00 (Borås Arena 2 konstgräs)
  • U16: Östers IF vs Halmstads BK kl 18.30 (Värendsvallen C-plan konstgräs)

Matchfakta GRUPPSPEL & omgång 3

U16: Mjällby AIF vs Östers IF 0-1 (0-0)

Österskytt: Jakob Schröder

Östertruppen: 1 Lucas Färdig, 2 Simon Karlsson, 5 Isak Samuelsson, 6 Frederik Mölhede, 7 Isse Ismail, 9 Oliver Gustafson, 14 Ejaz Hussein, 15 Ivan Andonovski, 17 Robert Cruciat, 18 Samuel Brodén, 19 Gustav Ahrn, 20 Alban Bislimi, 21 Jakob Schröder, 22 Bliner Bajrami, 33 Endrit Dullovi och 46 Blend Nikqi (mv).

Tränare Leif Andersson om matchen;

- Första halvlek var spelmässigt ganska jämn men vi skapade flest målchanser. Andra halvlek har vi full kontroll och det avgörande målet kom till slut. Vi borde kanske ha avgjort matchen tidigare. Vi gjorde en stabil match och poängen vi behövde för gruppseger var aldrig hotad.

Ligacupen U16 Grupp 7 (GRUPPSEGER)
Oskarshamns AIK vs Östers IF, Ernemar IP 0-5 (0-3)
Östers IF vs Kalmar FF, Araby Park Arena 1-0 (0-0)
Mjällby AIF vs Östers IF, Strandvallen 0-1 (0-0)

U17: Östers IF vs IFK Värnamo 7-1 (2-0)

Österskyttar: Karl Hjertberg x2, Hugo Wilhelmsson, Robin Johansson x2, Carl Stenberg & Filip Örnblom

Östertruppen: 1 Victor Jonasson, 2 Victor Ericsson, 3 Mikael Saglamoglu, 5 Albin Ljungdahl, 6 Hugo Wilhelmsson, 7 Robin Johansson, 8 Daniel Hultqvist, 9 Karl Hjertberg, 10 Jacob Hörberg, 11 Igor Vidovic, 14 Filip Örnblom, 15 Carl Stenberg, 16 Jakob Schröder och 17 Emir Avdic.

Assisterande tränare Joel Bäckström om matchen;

- Jag tycker vi gjorde en bra prestation, seger och ett bra utgångsläge för avancemang som grupptvåa. Vi lyckades spela oss igenom uppställt försvar som vi hittills under träningsmatcherna har haft svårt för. Dessutom lyckades vi hålla den defensiva organisationen som vi tränat på. Det gav oss i sin tur utrymme för vårt farliga omställningsspel. För övrigt var det roligt att se hur mycket ansvar vi ledare kunde ge till spelarna och hur väl de tog tillvara på det förtroendet.

Ligacupen U17 Grupp 7
Östers IF vs Mjällby AIF, Värendsvallen 2-0 (0-0)
Kalmar FF vs Östers IF, Gasten IP 1-1 (0-1)
Östers IF vs IFK Värnamo, Värendsvallen 7-1 (2-0)

U19: IFK Värnamo vs Östers IF 1-4 (1-1)

Österskyttar: Henrik Dahlquist, Fredrik Henriksson & Lukas Quist x2

Östertruppen: 1 Ivan Gibanica (mv), 2 Fredrik Henriksson, 3 Oskar Dahlström, 5 Axel Strandberg, 7 Martin Srpcanski, 8 Patrick Karlsson, 9 Henrik Dahlquist, 10 Innocent Kakooko, 14 Charlie Vindehall, 15 Erik Hancke, 16 Lukas Quist, 18 Gustav Bogren, 19 Johan Hjalmarsson, 20 Jonathan Stolth, 22 Anton Lantz och 27 Jesper Andersson.

Tränare Christian Stridh om matchen;

- Vi var inte alls lika bra, varken i försvarsspelet eller anfallsspelet idag som i de två andra matcherna men trots det så vann vi matchen relativt enkelt. Första halvlek var inte bra alls med dålig rörelse och slarvigt passningsspel men i andra blev det bättre desto längre matchen fortgick. Sista 20 så äger vi matchen fullständigt och borde kanske gjort något mål till då.

Ligacupen U19 Grupp 7 av 13
Östers IF vs Oskarshamns AIK, Värendsvallen 10-2 (5-1)
Kalmar FF vs Östers IF, Gasten IP 2-0 (0-0)
IFK Värnamo vs Östers IF, Finnvedsvallen (1-4) (1-1)