Akademisvepet v.26

U17

Vårt U17-lag vann sin seriematch i tisdags mot FK Karlskrona med övertygande siffror. Bra spel från hemmalaget under stora delar av matchen la grunden för vinsten, där slutsiffrorna till slut blev 6-0.

Huvudtränare Markus Lindberg om matchen:
- "Vi blandar ifrån match till match men denna matchen får vi igång anfallsspelet. Vi lyckas nyttja spelyta två för att skapa målchanser med våra snabba spelare. Dock var försvarsspelet främst och sättet vi förhindrar motståndarnas uppbyggnad för att vinna boll enligt vår idé."

Östers IF - FK Karlskrona 6-0 (3-0)

Målskyttar: Gustav Ahrn 3, Theodor Malmstedt, Oskar Gabrielsson, Bastian Gustafsson

U16

Sista matchen för U16:s del innan sommaruppehållet slutade med seger med 1-0 mot Vimmerby och därmed avancemang till semifinal i DM.

Huvudtränare Anton Mattsson:

- "Vi gör en första halvlek som vi till viss del är nöjda med. Vi får ofta spela oss igenom deras lagdelar centralt och skapar flertalet målchanser, bland annat skott i både ribban och stolpen. Men det var i matchens 24:e minut som vi gjorde matchens enda mål då Love Johnsson slog en frispark från vänsterkanten som skarvades in av Hannes Juhlin. I den andra halvleken faller vi i fällan då vi går ner i gästernas tempo och inte spelar bollen tillräckligt snabbt till varandra för att kunna komma till lika många målchanser som i den första halvleken. I försvarsspelet är vi nöjda med den direkta återerövringen och speciellt hur den såg ut i den första halvleken då vi var snabba på att vinna tillbaka bollen efter att vi blivit av med den."

Nu väntar ett par veckors uppehåll för spelarna innan vi kör igång med den kollektiva träningen igen. Nästa seriematch är den 2 augusti då Malmö FF kommer på besök till Växjö.

Östers IF - Vimmerby IF 1-0 (1-0)

Målskytt: Hannes Juhlin