Akademins organisation på plats

År 2023 var ett nytt framgångsrikt år för vår akademi och vi kan med stolthet konstatera att såväl P16, P17 och P19 kommer att spela i Allsvenskan under 2024. Under våra äldsta akademilag stod flera lag för fina prestationer under året och återväxten i föreningen ser bättre ut än på länge.

På Akademichefsposten blir det en förändring då Robert Grandén går tillbaka till ett jobb inom skolvärlden. Vi tackar Robert för hans insatser i Östers IF och önskar honom ett stort lycka till framöver. Målsättningen är att Robert skall finns kvar och arbeta i och kring vissa projekt inom vår akademi även fortsättningsvis. Så här ser Robert tillbaka på sin tid i Öster:

- Jag har trivts väldigt bra i föreningen tillsammans med alla fantastiska kollegor och människor som lever med Östers IF. Dock så passar det bättre i livet just nu att arbeta på hemmaplan närmre familjen i Markaryd. Det har varit en mycket utvecklande tid i klubben där vi tagit stora steg i verksamheten på många områden. Våra tre äldsta akademilag spelar i Allsvenskan 2024, fler spelare än på länge blir kallade till landslagssamlingar, många egna spelare tränar regelbundet med A-laget, relationerna med omgivande föreningar har blivit mycket bättre och strukturen i vår spelarutbildning har stärkts som några exempel.

Ny Akademichef blir Daniel Friberg som de senaste åren lett vårt P19-lag till stora framgångar. Daniel kom till Öster inför säsongen 2022 och har dessutom i dagarna förlängt sitt kontrakt med klubben ytterligare ett par år. Han ser fram emot sitt nya uppdrag:

- Jag är stolt och glad över att få fortsätta arbeta i Östers IF under flera år framöver där jag trivs väldigt bra. Jag ser fram emot att tillsammans med alla duktiga kollegor i organisationen fortsätta att utveckla vår akademi och driva Öster framåt mot nya mål och framgångar.

Ny huvudtränare för P19 blir Johan Karlsson som flyttade till Växjö vid årsskiftet och har påbörjat sin nya tjänst här som även inkluderar en roll inom vår skolverksamhet. Johan är 26 år och kommer närmast från en roll som huvudtränare för Skellefteå FF i division 2.

I våra övriga akademilag blir det välkända ansikten på huvudtränarposten då Edvin Iversen ansvarar för P17, Rasmus Nilsson för P16, Andreas Sandberg för P15 och Daniel Fröström för U14/U13.

- Det känns väldigt tryggt med att Daniel Friberg tar vid som akademichef då han passar ypperligt för rollen då han dels är en oerhört kompetent fotbollstränare, dels med sin skolbakgrund som lärare. Jag vill önska honom ett stort lycka till. Avslutningsvis vill jag tacka Jens och Vito för förtroendet och alla andra jag arbetat med i och runt klubben och jag hoppas att kunna bidra till föreningen i någon form även framöver, avslutar Robert.

Vi tackar Robert för hans insatser i föreningen och önskar Daniel stort lycka till i sin nya roll!