Viktig poäng i Östersund

Arkivfoto

Öster kunde hålla undan och förlänga sin förlustfria svit mot topplaget Östersund. Jämtarna hade matchens farligaste chans med en frispark i ribban, men Öster stod för flertalet andra lägen i en ganska händelsefattig match.

ÖSTERSUNDS FK - ÖSTERS IF 0-0

Publik: 2011

Berglund
Joza - Lindblad - Vasilj - Bojent
Bergholtz - Velic - Elvby
Hellgren - Söderberg - Henningsson

75 Andersson (Bojent)
84 Birgersson (Hellgren)

Statistik finns på förbundets matchsida.

Trots att Öster hade mest att förlora i lördagens möte på Jämtkraft Arena var det hemmalaget som satte fart i inledningen. Symptomatiskt för vad som skulle komma lyckades man ändå inte skapa några direkta farligheter trots stort spelövertag. Istället var det Öster som skapade matchens första riktiga chans när Mario Vasilj kom fram bra på en hörna i sjunde minuten, men en försvarare kunde nicka ut till en andra hörna där Öster förgäves testade en kort variant. Därefter var det Östers tur att ta över initiativet, och i tionde minuten kunde det gett utdelning. Bojent petade in bollen till en bra placerad Denis Velic som placerade bollen bra nere till höger men inte fick tillräcklig kraft bakom för att överlista Östersunds målvakt Aly Keita. Tre minuter senare var Bergholtz på väg genom när han gjordes ner tufft, och den resulterande frisparken blev vid Velics fötter ett farligt avslut tätt över.

Med dryga kvarten spelad visade Hellgren att platsen som högerytter kanske inte är helt fel. En bra löpning följd av ett lågt inlägg som var mycket nära att nå Söderberg vid straffpunkten bröts dessvärre precis när Freddy skulle ta sitt avslut.

Med mer spel på Östersunds planhalva öppnades för kontringar, och bara minuten efter Östers bra chans stack Southamptonfostrade Taylor Morgan på vänsterkanten och lyfte in en bra avvägd boll mot Ahmed(?) på bortre stolpen, men Berglund hade hållt sig alert och kunde utan bekymmer plocka ner bollen.

Matchen fortsatte svänga och redan de kommande minuten fick vi se såväl ett fint inlägg från Tibor Joza som strök strax över både Henningsson och Söderberg som ännu en skottchans för Velic strax utanför straffområdet - denna gång med en uppoffrande hockeytäckning av en hemmaspelare som motmedel. Strax därefter kom ett högt avslut från Morgan som bjudits på en boll inne i Östers straffområde och en bra slagen hemmahörna där Peciar och Dyer lyckligen hoppade ihop i jakten på samma boll och ingendera lyckades få nicken på mål.

Knappa halvtimmen in i matchen fick hemmalaget, efter en period av mycket Österpress, en frispark precis utanför Berglunds straffområde men Hopcutt visade lyckligen inte samma precision som i våras utan skickade bollen en bra bit till vänster om mål. Nu svängde bollinnehavet tillbaka i hemmalagets favör, och såväl Ahmed - med ett hårt skott strax över - som Mendiola - med en frispark i ribbans översida - stod för bra farligheter. I halvlekens sista minut var det ändå Öster som kunde hota med en lång boll mot Söderberg som tog ner den fint men inte lyckades få med sig bollen förbi två bra jobbande mittbackar.

I början av andra halvlek var vänsterkanten inblandad i två lägen. Först jobbade Henningsson, tillsammans med Hellgren som hamnat på fel kant, fram en hörna. Minuten senare jobbade Söderberg bra nere vid hörnflaggan och fick iväg bollen till Henningsson som gick inåt och tog ett lågt avslut mot första stolpen, men Keita täckte bra och kunde plocka bollen. Två minuter senare skickade Velic in ett flackt inlägg från samma kant som Keita dessvärre högg precis innan Hellgren kunde sätta pannan till bollen.

Bara minuten senare var det dags för hemmalagets näst bästa chans. Mendiola la en boll som Morgan hittade en fin löpning in bakom Östers backlinje på, men Berglund var med bra och täckte av hela målet, och Morgans avslut stack en bra bit till höger om mål.

Med halvtimmen kvar kunde Öster ställa om och Hellgren var ånyo framme bra, men så även hemmamålvakten som gjorde sig stor och tvingade Hellgren att skicka avslutet en bit utanför vänstra stolpen. Fem minuter senare hade Öster otur när Henningsson gjorde ett bra jobb nere vid kortlinjen och skickade bollen bakåt, där den till synes stannade på en Östersundsarm istället för att nå sitt avsedda mål.

Tjugo minuter före slutsignalen borde hemmalaget definitivt tagit ledningen. Hopcutt tog sig in från högerkanten, och när Berglund täckte skottvinkeln rullade engelsmannen bollen inåt mot en väldigt fri Smajic, som från någon meters håll lyckades skicka sitt glidtacklingavslut över mål.

Den missen verkade dämpa hemmalaget och nu tog Öster åter över initiativet. I 76 minuten var det nära att ge utdelning när Bergholtz slog en bra boll som Söderberg hann ikapp, men Freddy såg inte att han hade Henningsson i bra läge med sig i mitten utan testade eget avslut som dessvärre hamnade i burgavelns utsida. Fyra minuter senare nådde Bergholtz åter Söderberg, som denna gång lyfte bollen över Keita men fick se en back skicka undan bollen. Efter rensningen hamnade bollen hos Hellgren, som försökte med ett lågt avslut men fick se Keita göra en bra fotparad.

Minuten före full tid visade Söderberg bra spelförståelse när han trots att han samtidigt blev nersprungen på mittplan lyckades få iväg en boll som nådde Birgersson i bra läge. Denne bröt in mot mitten och tog ett avslut med vänstern, som dessvärre hamnade ett par meter bredvid buren.