Tungt fall i hemmapremiären

Hemmapremiären blev ingen rolig historia för Öster. Gästerna Assyriska var snäppet hetare i varje läge, och vann rättvist med 1-2.

ÖSTERS IF - ASSYRISKA FF 1-2 (0-1)
0-1 29' Brandeborn
0-2 55' Aganovic
1-2 92' Velic

Publik: 2774

Berglund
Wihlborg - J Andersson - Vasilj - Konate
Bergholtz - Velic - Elvby
Zlojutro - Söderberg - Henningsson

67' Gero (Henningsson), Birgersson (Zlojutro)
85' Erikson (Söderberg)

På artikelbilden har Denis Velic just reducerat på stopptid. Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it

Presskonferensen efter matchen:

Öster inledde hemmapremiären i bra tempo. I andra minuten spelade Konate fram Henningsson, vars inlägg styrdes ut till hörna. Hörnan tog Velic, som slog den väl nära gästernas målvakt Robin Malmkvist som kunde boxa undan bollen. Två minuter senare kom gästernas första läge, när Östers mittfält tappade bollen och Konate tvingades glidtackla ut till hörna för att inte Levon Pachajyan skulle få fri lejd mot mål. Den korta hörnvarianten gladde ingen, men matchen tog stopp ett tag efter att Pachajyan blivit liggande. I åttonde minuten var det farligt igen, när gästerna ställde om snabbt men Aganovic vinkades av för en minimal offside på väg genom. Ännu farligare blev det i trettonde minuten, när Pachajyan var på väg genom efter en lång passning och krokade ihop med Pa Konate - en situation där domaren mycket väl kunde ha blåst straff.
Kvarten in i matchen spelade Konate åter fram Henningsson, men inte heller denna gång nådde Alles inlägg fram - denna gång var det Kyle Konwea som tryggt nickade ut bollen över kortlinjen till en hörna som skulle komma att slås rakt i famnen på Malmkvist. Minuten senare hade Öster inte marginalerna på sin sida när Söderberg i bra läge tappade fram bollen på Zlojutro som stod offside. Ytterligare en minut senare såg det riktigt bra ut när Zlojutro nådde Söderberg med en lång passning, men nä Söderberg - som kommit ur vinkel - försökte spela in bollen tillbaka till Zlojutro styrde Konwea den istället i famnen på Malmkvist.
I 22 minuten kunde hemmalaget mycket väl tagit ledningen. Söderberg nickade ner bollen till Zlojutro som klippte till direkt men Malmkvist kunde precis styra ut bollen till hörna, som Aganovic dessvärre kunde nicka undan.
Strax före halvtimmen skull  det komma en tung minut för Öster. Först togs Henningsson tufft av Papagiannopoulus i ett anfall utan att få något med sig, och strax därefter fick Aganovic alldeles för mycket tid på sig från vänsterkanten och kunde pricka in bollen på en helt fri Brandeborn som kyligt styrde in 0-1.
Med tio minuter kvar till paus blev det farligt igen när Alexander Nilsson var på väg genom och föll i straffområdet efter en brytning av Johan Andersson, men domaren lät spelet gå vidare. Minuterna senare skapade Öster sitt sista läge för halvleken när Zlojutro jobbade sig runt Nilsson och sånär nådde bollen för att slå ett inlägg med yttersidan, men assisterande var med bra och såg att bollen hann över linjen.

Andra halvlek inleddes symptomatiskt. Velic nickstyrde ett inlägg in i motståndarnas straffområde, men ingen Österspelare fanns på plats och försvaret kunde bara plocka upp bollen. Fem minuter in i andra gjorde Wihlborg ett bra jobb när han slet sig in i straffområdet men Malmkvist gjorde en bra räddning  och på returen höll Konwea rutinerat undan Söderberg och kunde rensa. Någon minut senare bröt Öster på mittfältet och Henningsson hann sånär genom, men fälldes precis utanför straffområdet av Papagiannopoulus, och den påföljande frisparken slog Velic via muren över.
Nästa frispark skulle sluta än värre. Wihlborgs lyftning nickades till en omställning där Brandeborn hittade Pachajyan med en lång boll, och Armeniern rullade in bollen till en helt fri Aganovic som enkelt kunde slå in 0-2. Med 25 minuter kvar skruvade Konate in ett inlägg som Wihlborg kunde ta avslut på, men skottet styrdes av en försvarare till hörna. Denna slog Velic ganska bra, men Konwea stod välplacerad och kunde nicka undan bollen.
Med tjugo minuter kvar etablerade Öster viss press, som fick ett abrupt slut när Durmaz tryckte ner Velic strax utanför straffområdet och fick gult kort. Frisparken slog Wihlborg via muren till hörna, men denna kunde Öster inte dra någon nytta  av. Fem minuter senare var inbytte Gero påpasslig och bröt själv en passning på mitten, men gästernas försvarare jobbade hem bra och kunde stoppa hans enmansanfall. I 88 minuten kom en lång boll mot Birgersson, som slank förbi sin back men avslutade en bra bit till höger om mål.
Slutet blev riktigt spännande. På två minuters stopptid slog Berglund en lång frispark som via två nickar nådde Velic, som avslutade distinkt nere vid Malmkvists högra stolpe. Minuten senare kunde Assyriska definitivt avgjort matchen när Berglund slarvade med ett uppspel men själv räddade situationen med en jätteräddning. I matchens allra sista sekunder gick Otto Eriksson omkull i Malmkvists straffområde och vädjade om straff, men lyckades inte övertyga domaren.

Se målen på Fotbollskanalen.

Bildspel från matchen, foto Andreas Nilsson: