Tung förlust i väst

Efter en första halvlek där Öster såg ut att ha kontroll på läget tog Halmstad över allt mer i andra och vann med 1-0 efter att Landgren gjort matchens enda mål med knappa halvtimmen kvar. Dessutom fick Pablo Piñones-Arce på stopptid sitt andra gula kort.

HALMSTADS BK - ÖSTERS IF 1-0 (0-0)
63' 1-0 Landgren

Publik: 4494

Öster gjorde ett antal ändringar inför nykomlingsmötet:
Nadj
S Karlsson - Andersson - Robledo - Bojent
Zlojutro - Persson - Bergholtz - Velic
Söderberg - Piñones-Arce

43 M Karlsson (Robledo)
72 Elvby (Bergholtz)
85 Blomqvist-Zampi (S Karlsson)

Fem in i matchen fick Öster en frispark i bra läge, men både frisparken och returen slogs på motståndare.

Minuterna senare var det dags för hemmalagets första chans, ett lågt skott testade Alexander Nadj som dock var med bra.

Lagen växlade chanser ett tag. I elfte minuten testade Baldvinsson ett skott som Robledo utan bekymmer kunde täcka ut till inkast, och minuterna senare stod Stefan Karlsson för en löpning som öppnade Halmstads led, men inlägget fastnade på en försvararfot precis innan det nådde Söderberg. Bara minuten senare visade HBK upp sitt omställningsspel när man vände upp och tvingade Nadj att gå ut och glidtackla undan bollen.

Dryga kvarten in i matchen visade de båda nykomponerade kanterna i Öster upp sina bästa sidor. Först kombinerade Velic med Bojent, vars inlägg stoppades i sista sekund. I nästa anfall var det högerkantens Zlojutro som spelade fram Karlsson som denna gång nådde Söderberg inne i straffområdet, men Freddy passade bakåt till ingen istället för att få bollen på mål.

Zlojutro fortsatte att vara delaktig i mycket. I 19e minuten tog han mot ett inlägg i bra läge men fick en frispark mot sig. Fem minuter senare spelade han först snett inåt till PPA som avslutade högt över och minuten senare fick han in bollen mot Söderberg bara för att se Stojan Lukic hinna precis före på bollen.

Knappa halvtimmen in i matchen fick Johan Andersson visa att han håller även i Allsvenskan, när han med en tuff axeltackling stoppade ett HBK-anfall på egen hand. Minuten senare var det än en gång nära åt andra hållet när Zlojutro ryckte och slog ett inlägg i perfekt språngnickhöjd, men ingen nådde på bollen. Strax därefter hade lagen varsin chans att ställa motståndarnas målvakt - först fick Nadj sträcka ut rejält för att inte släppa ett inlägg över sig till en fri anfallare och i kontringen efter kunde ett Österskott som styrdes mycket väl lurat Lukic.

Med fem minuter kvar till paus föll ett av omgångens mer uppmärksammade domslut. Pablo Piñones-Arce ryckte in i straffområdet och fick ta mot flera sparkar mot benen - men föll för sent och fick gult kort för filmning.

Strax därefter kom nästa smäll när Juan Robledo tvingades stiga av efter att ha fått ont i låret, och ersattes av Månz Karlsson.

Efter en viss Österpress i andra halvleks första minuter - som inte gav mer än två hörnor - tog hemmalaget snart över spelet allt mer. Boman och Baldvinsson, som inte synts mycket före paus, såg båda ut att ha vaknat till liv och oroade konstant Östers försvar. Fem minuter in avslutade Baldvinsson precis över i friläge, och minuten senare lyckades man till och med få till en omställning av vad som såg ut som en rätt otäck boll i ansiktet på Rojas, men inlägget rann ut till inspark. Bara minuten senare nådde ett inlägg från höger in till Fagercrantz, men försvaret störde honom tillräckligt effektivt för att hindra honom från att komma till avslut.

Halmstad fortsatte ligga på, och i 63e minuten skulle Baldvinssons jobb löna sig. Islänningen jobbade sig sidledes genom straffområdet trots hård uppvaktning, och när han såg ut att tappa bollen dök Andreas Landgren upp och klippte in ledningsmålet via Alexander Nadjs högra stolprot.

Fem minuter senare täckte Johan Andersson undan en hörna till vad som skulle bli ett av Östers första bra lägen på länge. Namnen Persson förde upp bollen i plan, men valde att inte spela Söderberg i bra läge utan an betydligt lägre positionerad Piñones-Arce vars inlägg gick rakt på första försvararen. Två minuter senare var det Pablo själv som fick bollen inne i straffområdet, framnickad av Zlojutro, men hans cykelspark tog inte om studsade ut över kortlinjen.

Med kvarten kvar var hemmalaget nära att utöka sin ledning genom ett inlägg från Fagercrantz som Boman nog borde fått pannan på. Öster flyttade upp spelet allt mer. Minuten senare blev den stora Österklacken upprörd när Velic gick omkull precis framför dem i straffområdet, men inte fick något med sig. Pandzic var över huvud taget inte på humör att döma för anfallare - bara minuten senare fick inbytte HBK:aren Johan Blomberg frispark mot sig när han föll efter en hård satsning från Månz Karlsson.

Mot slutet av matchen hamnade Piñones-Arce i blickfånget igen. Först blev han i 90e matchminuten framnickad av Elvby och fick till en bra nick på mål, men Lukic gjorde en jätteparad med ena armen och kunde få ut bollen till hörna.

Minuterna senare fick han ett andra gult kort, även detta för filmning. Även denna gång var det ett tveksamt beslut. Försvararen satte ut benet och det fanns kontakt, men trots detta fick Pablo moloken lunka av plan.

Nykomlingsmötet slutade med att HBK vann med matchens enda mål.

Bildspel från matchen, foto Andreas Nilsson/bilderna.it: