Tufft poängtapp i premiären

Det såg upplagt ut för fest i den flyttade hemmapremiären efter att Lundgren och Johannesson gjort varsitt mål, men ett kvitteringsmål på stopptid gjorde att man fick nöja sig med kryss.

ÖSTERS IF - DEGERFORS IF 2-2  (0-0)
0-1 54 Ekroth
1-1 73 Lundgren
2-1 84 Johannesson
2-2 93 Björndahl

Publik: 389

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - Vasilj - Silverholt
Pavic - Drott - Johansson - Helg
Bajrovic - Johannesson

67' Faour (Bajrovic), Fuhre (Johansson)
89' Örnblom (Helg)

Statistik finns på förbundets matchsida. Se höjdpunkter på TV4 Sport:

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Det blev en händelserik start på matchen på Borås Arena. Redan i andra minuten tog sig Simon Helg runt och slog en låg boll in mot David Johannesson, men en försvarare kunde sticka fram foten och styra undan innan "Älgen" kunde klippa till. Minuten senare var det farligt åt andra hållet när Götesson stal bollen och spelade fram Abraham, som avslutade strax utanför men inte hårdare än att Robin Malmkvist hade full koll på avslutet.

I nionde minuten blev det riktigt hett framför Östermålet när Abraham frispelade "Nutt" Andersson, men Malmkvist stod för en jätteräddning och fick iväg bollen. Strax därefter var det nära igen när samme Andersson mötte ett inlägg vid bortre stolpen och nickade ner mot stolproten men Stefan Karlsson kunde styra ut avslutet till en resultatlös hörna.

Strax innan tjugo spelade minuter tog Öster över initiativet och bjöd på en rad snyggheter. Först tog sig Jonathan Drott in fint mot mål men hans klackpass nådde ingen. Sekunderna senare visade Oliver Silverholt prov på sin passningsfot när han lyfte fram en boll som Admir Bajrovic påpassligt sög åt sig och passerade Degerforsmålvakten innan han ur ingen vinkel avslutade i stolpens insida.

Någon minut senare tog sig Calle Johansson trots ett par smällar genom med bollen innan han spelade Bajrovic som knorrade bollen mot bortre stolpen men tätt över ribban.

Därefter hände knappast något förrän Kevin Wright i 33e minuten helt omotiverat sprang omkull Malmkvist långt efter att denne plockat bollen (lite av en Degerforstradition, se Toivonen-Stringheim 2005 - en skada som förövrigt öppnade platsen i Östers A-lag för just Malmkvist), något som höll på att ge utdelning fem minuter senare när Malmkvist inte vågade gå fullt in på en frispark som därmed passerade honom och träffade stolpen ut.

Tre minuter före paus såg Öster ut att ta ledningen efter att Degerfors målvakt missbedömt en hörna och Mario Vasilj stött in bollen, men domare Kanerva signalerade istället frispark för Degerfors och gult kort på Vasilj, som möjligen fick med sig bollen med handen.

De sista minuterna av halvleken blev svajiga. Först spelade Helg fram Bajrovic vars försök att lyfta bollen över målvakten blev för enkelt. Strax därefter fick Abraham öppet mål på ett inlägg men språngnickade högt över och i sista anfallet tog sig Calle Johansson genom fint men hade efter ett par smällar tappat balansen och avslutade rakt på målvakten.

ANDRA HALVLEK

Degerfors stod för andra halvleks första chans när de efter en hörna i 49e minuten lyfte bollen mot bortre där Ekroth fanns men nickade någon meter utanför. Trots att Öster därefter tog tillbaka mer av spelet var det Degerfors som var farliga. I 54e minuten lyfte man upp en boll mot Götesson som sånär tog sig förbi Malmkvist men fastnade tillräckligt för att en försvarare skulle kunna rensa. Minuten efter smal det däremot bara till. Ekroth klippte till från 30 meter och hade tillräcklig kraft i skottet för att Malmkvist trots att han nådde bollen inte skulle orka trycka undan den.

Öster tog över allt mer av spelet och efter flera hörnor fick man i 73e minuten utdelning. Helg prickade en högerhörna på Fredrik Lundgren som fick bra träff med pannan och satte kvitteringen otagbart.

Glädjen höll dock på att bli kortvarig, bara två minuter senare spelade Wright fram en fri Abraham men Malmkvist gjorde en bra förflyttning och en jätteräddning med foten.

Strax därefter var Johannesson ytterst nära att springa sig fri på en lång boll men Degerfors målvakt hann precis ut och kunde glidtackla undan bollen precis framför tårna på "Älgen".

I 84e minuten skulle Johannesson så få näta. Ett fint inlägg från Stefan Karlsson nådde in mellan målvakt och backlinje och Johannesson tryckte in ledningsmålet på volley.

I första stopptidsminut kunde Öster stängt matchen när man ställde om med två man efter att Fuhre spelat fram Johannesson, men passningen till Faour kom lite för sent och nyförvärvet hann offside.

Istället kom en snöplig kvittering en minut innan matchens slut när Wright gjorde ett bra jobb till vänster och lyfte in bollen i mitten där Björndahl fick mycket yta och kunde pricknicka in kvitteringen.