Säkerhetsansvarig hyllar East Front inför hemmapremiären

Nu är det bara timmar kvar till den efterlängtade hemmapremiären i Superettan 2014 mot Assyriska FF.

Förberedelserna inför matchen är många och en av flera viktiga personer i maskineriet är Östers säkerhetsansvarige Ron Wähämäki som här berättar om premiärmatchen, supportermanifestation samt hyllar Östers supporterklubb East Front efter bortapremiären i Helsingborg.

- East Front gör det fantastiskt bra och från att knappt ha märkts av under försäsongen så briljerade de i såväl uppförande som i prestation. De sjöng i mer än 90 minuter. Efter matchen har jag tagit emot mycket beröm från matchdelegat, matcharrangör, volontärer, kioskpersonal och Polis, berättar Ron.

Så här säger East Fronts ordförande Per Gustavsson om bortapremiären och om vad han hoppas på till hemmapremiären mot Assyriska;

- Som East Frontare var det en jobbig vinter. Det har också varit en jobbig vår. East Front har inte presterat under försäsongen, det är ingen överdrift att säga att vi varit dåliga. I söndags var det äntligen dags för premiär. Intresset för resan var stort och vi fyllde en dubbeldäckare. Det var nästan 70 personer som åkte ner. Stämningen i bussen var god men lite avslagen, men ju längre resan gick ju bättre blev stämningen.

- Väl på plats på arenan började sångerna eka över Olympia. East Front sjöng som vore det sista striden. Jag har under min tid som East Frontare sällan sett en så laddad klack. Alla var med, ramsorna och sångerna satt. När spelarna visade upp ett fantastiskt spel höjde East Front volymen och stämningen blev magisk.

- Budskapet från East Front var tydligt. VI ÄLSKAR ÖSTER! Vi står bakom laget till 100 procent. East Front visade mot Ängelholm vad det är att vara supporter. Det var 94 minuter stöttning. Det var 94 minuter kärlek till Öster. East Front bjöd på ett skolboks exempel i positiv supporterkultur. Jag hoppas och tror att vi kan vara ännu bättre på fredag när det är hemmapremiär, avrundar Per.

Intervju: Hans Anderzon