P16 vidare till semifinal i Ligacupen

Förutsättningarna inför Östers IF:s P16-lag match mot Malmö FF i helgen var glasklara. Vid oavgjort resultat eller vinst så skulle man vinna gruppen och gå vidare till semifinal. Segern och slutresultatet mot Malmö FF skrevs till 8-3, vilket gör att Östers IF är klara för semifinal i Ligacupens A-slutspel.

Andreas Sandberg, huvudtränare:

- "Killarna börjar matchen bra och vi skapar tidigt målchanser men de håller undan. Vårt försvarsspel fungerar till stora dela bra men när de väl kommer upp på vår planhalva skapar de också sina chanser. De tar också ledningen på en hörna. Vi svarar upp direkt och kvitterar på straff, genom nyligen landslagskallade Casper Eklund, bara någon minut efteråt. Vi fortsätter att jobba hårt och skapar flera chanser i första halvlek och går till halvtid med en 4-2 ledning efter ett sent mål precis innan vilan.

Malmö kommer ut med mycket energi efter pausen men vi står upp bra och skapar de farligare chanserna. Tyvärr får vi inte in bollen och Malmö kan reducera på en hörna. Därefter äger de mycket boll men öppnar samtidigt upp sig och vi kan göra 5-3. Under matchens sista 10 minuter gasar vi sedan på och kan göra 3 mål till som blir slutresultatet 8-3.

En mycket väl genomförd match där vi gör bra saker i samtliga av spelets skeden. Värt att notera är att vi har en mållinjes rensning vid ställning 5-3 vilket hade inneburit en ett-målsledning under matchens sista 20 minuter och betydligt mer spänning.

Segern innebär att vi nu går in semifinal mot ännu oklart motstånd men det rör sig om BK Häcken/IFK Göteborg, IFK Norrköping/IF Brommapojkarna, Värmdö IF eller AIK."

Malmö FF - Östers IF 3-8 (2-4)

Målskyttar: Montader Madjed 2, Casper Eklund 2, Max Eriksson 2, Gabriel Edenvärn och Adam Herdonsson.