Östers IF inleder samarbete med Halmstads BK

Två anrika klubbar gör gemensam sak. Östers IF inleder ett samarbete med Halmstads BK. Framförallt handlar det om att ge unga spelare välbehövlig seniorfotboll.

Samarbetet går i korta drag ut på att klubbarna kan låna unga spelare som fyller högst 22 år under aktuellt kalenderår och som får representera båda klubbarna, utan karens.

– För oss är det framförallt intressant att se våra spelare i den typen av matchmijö, där de spelar med och mot seniorer. Vi har en del yngre spelare som behöver matcher, fler än vad U21Allsvenskan kan erbjuda. För Öster är det bra eftersom de får allsvenska spelare till truppen, säger Fredrik Andersson, klubbchef i HBK.

- För oss skapas möjligheter och alternativ till en redan bred och stark trupp men där t.ex skador snabbt kan öka vårt behov. Det ökar tryggheten att vid behov, få tillgång till bra och välutbildade spelare utan några längre processer. För HBK innebär det att de vid behov kan erbjuda yngre spelare speltid och erfarenheter i en bra seniormiljö, säger Östers sportchef Peter Wibrån.

Nya regler gällande utlåning från Svenska Fotbollsförbundet ger möjlighet till liknande samarbete.

Följ Östers IF i sociala medier: