Matchguide inför Östersunds FK borta

Inför kvällens match och seriens 27:e omgång, flög Öster i morse norröver för att möta seriefemman Östersunds FK på Jämtkraft Arena - avspark kl 17.00.

Öster kommer, med sin tabellplacering som 11:a, till match med två oavgjorda på raken och målet att plocka poäng för att undvika negativt kval framöver. Närmaste konkurrenter om placeringen ovanför kvalstrecket är GAIS och Ängelholm som bägge står på samma poäng som Öster.

Senast ett snöpligt poängtapp hemma mot Landskrona som i slutminuterna kvitterade till 1-1. Inte nog med det så drog Andreas Wihlborg på sig en skada som följt honom under veckan. Alhaji Gero drog i samma match på sig sitt andra gula kort och är därmed avstängd i kväll.

Hur Roberth Björknesjö väljer att ersätta dem återstår att se, men mycket talar för att Freddy Söderberg kliver in på Gero's plats på topp. Vem som ersätter Wihlborg på vänsterkanten får bli en överraskning enligt Björknesjö.

Östersunds FK som placerar sig på femte plats i tabellen, har tappat sin mest målgivande spelare i Modou Barrow som under hösten flyttat till England och Swansea. Laget står sig dock starkt och är tekniskt skickliga, har ett bra passningsspel och snabba forwards som tar sig kvickt till avslut. Roberth Björknesjö känner sin motståndare väl och signalerar flagg för bl.a Jamie Hopcutt (nio mål i år) och som avgjorde senaste mötet på Myresjöhus Arena med matchens enda mål.

Östersund åkte i förra omgången på en sur bortaförlust mot Jönköpings Södra IF med hela 4-0. Dessutom åkte laget på två utvisningar, vilket innebär att de bägge backarna Dennis Widgren och Douglas Bergqvist är avstängda i kvällens match är avstängda i kvällens match. På hemmaplan, på konstgräs, är Östersund vana vid att vara det bollförande laget samtidigt som Östers bortafacit inte är lysande. Öster har tränat på konstgräs under veckan och i kväll gäller det att plocka fram minnesbilderna från försäsongsvinsten mot Östersund på konstgräs i Tipshallen med 5-2.

Efter kvällens omgång väntar ett speluppehåll fram till den 19 oktober, då Öster tar emot GAIS i säsongens näst sista hemmamatch och slutstriden i en mycket spännande Superetta.

ÖSTERS IF

Tabellplacering: 11

Gjorda mål: 36
Insläppta mål: 42

Poäng: 30
Matcher: 7 vunna 9 oavgjorda 10 förluster
Tre senaste: Landskrona BoIS (h) 1-1, IK Sirius SK (b) 0-0, Varbergs BoIS FC (h) 5-1
Avstängda: Alhaji Gero

ÖSTERTRUPPEN

1 Oscar Berglund (mv), 4 Patrik Bojent, 5 Marcus Bergholtz, 6 Mario Vasilj, 7 Freddy Söderberg, 8 Denis Velic, 12 Alexander Nadj, 14 Alexander Henningsson, 15 Andreas Birgersson, 17 Jonas Hellgren, 18 Tibor Joza, 19 Simon Wennerhag, 20 Otto Eriksson, 22 Josef Elvby, 23 Joakim Lindner, 25 Johan Andersson och 27 Karl-Johan Lindblad. (Öster spelar i helvitt matchställ)

Tränare: Roberth Björknesjö & Peter Wibrån

Ytterbackarna Emil Andersson (hälsena) och Elmin Nurkic (korsband) är sedan tidigare långtidsskadade.

ÖSTERSUNDS FK

Tabellplacering: 5

Gjorda mål: 35
Insläppta mål: 32

Poäng: 43
Matcher: 12 vunna 7 oavgjorda 7 förluster
Tre senaste: J-Södra IF (b) 4-0, GAIS (h) 2-1, Degerfors IF (h) 0-0
Avstängda: Dennis Widgren och Douglas Bergqvist

ÖSTERSUNDSTRUPPEN

2 Thomas Boakye, 3 Luka Peric, 4 Ammar Ahmed, 5 James Baldwin, 7 Stefan Illic, 8 Jamie Hopcutt, 9 Emir Smajic, 10 Alexis Mendiola, 11 Seon-Min Moon, 12 Taylor Morgan, 13 Tomas Peciar, 14 Bobo Sollander, 15 Grace Tanda, 18 Linus Sjöborg, 20 Jonathan Azulay, 21 Ali Keita (mv), 22 Brwa Nouri, 23 Alex Dyer, 24 Tobias Malm, 25 Robert Hammarstedt, 28 Fourad Bachirou och 31 Haraldur Björnsson (mv).

Tränare: Graham Potter, Billy Reid & Björn Hamberg

DOMARTEAM

Domare: Kaspar Sjöberg, Malmö

Ass. domare 1: Magnus Vallerius, Falkenberg

Ass. domare 2: Niklas Alfredsson, Köping

Fjärdedomare: Joakim Nilsson, Östersund

ÖVRIGA MATCHER OMGÅNG 27

2014-10-03 18:30 IK Sirius FK - Assyriska FF 2-1
2014-10-04 14:00 Degerfors IF - Ljungskile SK
2014-10-04 16:00 GAIS - Jönköpings Södra IF
2014-10-05 17:00 Varbergs BoIS FC - Ängelholms FF
2014-10-05 18:30 Landskrona BoIS - Hammarby
2014-10-06 19:20 Syrianska FC - GIF Sundsvall
2014-10-07 19:20 Husqvarna FF - IFK Värnamo

MATCHLÄNKAR

TV & RADIO

Matchen sänds ej på TV. Samtliga matcher går dock alltid att se i TV4 Play Premium eller via CSPORTSMatchen webbsänds på sverigesradio.se/kronoberg och i Radiosporten Play.

BILJETTER

Här köper du matchbiljetter online --> ostersundsfk.ebiljett.nu

NÄSTA MATCH

Efter omgång 27 väntar ett speluppehåll fram till söndagen den 19 oktober kl 18.20 då Öster tar emot GAIS på Myresjöhus Arena - Välkomna!