Inför cupderbyt hemma på bortaplan mot Somaliska UF

Är det i kväll det är Östers IF vs Somaliska UF eller Somaliska UF vs Östers IF?

I kväll spelar Öster borta fast på hemmaplan. Förvirrande?

När lagen möttes senast den 26 maj på MHA så var det i Hyundai Cup och Öster vann till slut med 1-0. Då hade lagen aldrig mötts och publiken bjöds på en tempo- och viljestark match. I kväll när de möts på nytt så är arenan den samma, men i en annan cup och de byter roller som hemma-/bortalag.

- Det stämmer att SUF och vi kom överens om att matchen skulle spelas här i stället för på Araby Park Arena och vi hyr ut arenan till SUF. Vi har ingenting med matcharrangemanget att göra. I kväll står vi som bortalag och vi behöver bara fokusera på de sportsliga förutsättningarna i kvällens derby. Det är inte varje dag vi spelar bortamatch på hemmaplan så det blir en ny erfarenhet, säger Peter Wibrån.

I lördags spelade SUF hemma mot Hovshaga AIF i Div 4 Elit Östra, en serie som kvällens motståndare toppar med marginal. SUF vann med 2-0 genom Tif Kiddu och Yusuf Abdulrahim Rajab. Samtidigt tog spelade Öster en välgörenhetsmatch mot Div 5-laget Furuby IF. En härlig inramning och Furuvallen slog publikrekord sedan över 500 personer tagit sig till fotbollsfesten. Hemmalaget bjöd på bra motstånd men Öster kunde till slut vinna matchen med 4-2.

Inför kvällens cupderby har lagen redan bekantat sig och frågan är om matchbilden blir som senast? Senast igår varslade Östers tränare om flera spelare på sjuk- & skadesidan och hur statusen ser ut för dem idag är ännu oklar. Notera att U19-forwarden nr 11 Lukas Quist finns med i truppen för första gången. Han gjorde 2+2 poäng hemma mot FC Trollhättan i lördags. Debutanten Richard Donkor gjorde också mål mot Furuby och i kväll gör han sin första tävlingsmatch i Östertröjan.

VIKTIGT GÄLLANDE BILJETTKÖP OCH INSLÄPP I KVÄLL

Vi vill göra publik och supportrar uppmärksamma på att Östers IF inte står som matcharrangör och att ordinarie biljettpriser eller säsongskort INTE gäller vid kvällens match. Biljetter säljs på Östra långsidan (sidan mot centrum). Ordinarie biljettkassa är ej öppen.

ÖSTERS IF - MATCHTRUPP

2 Andreas Wihlborg, 3. Karl-Johan Lindblad, 4 Patrik Bojent, 6 Mario Vasilj, 7 Freddy Söderberg, 8 Denis Velic, 10 Mehmed Hafizovic, 11 Lukas Quist, 12 Sulejmen Sarajlic (mv), 15 Richard Donkor, 18 Jonathan Drott, 20 Joel Rajalakso, 21 Fritiof Björkén, 22 Josef Elvby, 26 Isaac Shaze, 27 Filip Stenmark, 28 Johan Hjalmarsson och 85 Rasmus Rydén (mv)

Tränare: Thomas Askebrand och Karl-Gunnar Björklund

Ej tillgängliga spelare:

Strax...

FC SUFSTAR - MATCHTRUPP

Information saknas.

DOMARTEAM

HD - Håkan Söderman, Jönköping    AD - Ajdin Mlivic, Växjö    AD - Elis Kvrgic, Alvesta

MATCHLÄNKAR

RADIO - TV - WEBB

Matchen sänds ej. Du kan följa matchen via vår matchrapportering på Twitter/oifmatch.

KOMMANDE ÖSTERMATCHER

11 aug 19:00 Hyundai Cup herr Cupspelet Östers IF - Gnosjö IF