Hyundai Cup inleds med Åby/Tjureda IF borta

I morgon går Östers IF in i Hyundai Cup (fd Smålandscupen) och möter Åby/Tjureda IF på Åbyvallen kl 19.00.

För Öster är syftet att, genom deltagandet, säkerställa en plats i Svenska Cupen. Vi hoppas att många tar sig till vackra Åbyvallen.

Åby/Tjureda IF spelar till vardags i Div 5 SV. Efter tre omgångar kommer de till match med ett facit av en vinst och två förluster. Morgondagens match sägs enligt ÅTIF:s hemsida vara den största matchen i klubbens historia.

Bland deltagande lag i omgång ett återfinns också Hovshaga AIF och Växjö BK. HAIF möter Torpa IF borta i kväll och VBK möter Agunnaryds IF borta i morgon kväll.

För er som inte kan följa den lokala fotbollsfesten på plats i Åby/Tjureda, kan se matchen via Smp Sport. Laget coachas i kväll av Kalle Björklund då Thomas Askebrand är iväg på annat fotbollsuppdrag. ‪

Kalle Björklund inför matchen;

- En fantastisk grej för Öster och oss att få komma ut och spela mot de lokala lagen. För mig är det precis som förr och det är en förmån att kunna mötas från olika nivåer och spela fotboll under kamratliga tävlingsförhållanden. Det är en del av Österandan och jag hoppas att många tar sig ut till bandymetropolen i morgon. Jag hoppas att vi kan vinna och att vi får fler sådana här matcher framöver.

ÖSTERTRUPPEN

4. Patrik Bojent, 5. Elmin Nurkic, 6. Mario Vasilj, 7. Freddy Söderberg, 8. Denis Velic, 9. Robin Strömberg, 10. Mehmed Hafizovic, 11. Andreas Birgersson, 15. Jontan Rehnström, 16. Emil Andersson, 19. Johan Hjalmarsson, 24. Fritiof Björkén, 25. Johan Andersson, 27. Filip Stenmark, 31. Ivan Gibanica (mv) och 85. Rasmus Rydén (mv). Tränare: Karl-Gunnar Björklund

Ej med i truppen: 2. Andreas Wihlborg (skada), 3. Karl-Johan Lindblad (vilar), 12. Sulejmen Sarajlic (skada) (mv), 14. Alexander Henningsson (vilar), 18. Jonathan Drott (vilar), 19. Matteo Blomqvist Zampi (skada), 20 Joel Rajalakso (vilar), 22. Josef Elvby (skada), 23. Philip Hausenkamph (vilar) och 26. Isaac Shaze (vilar).

Matchlänkar

RADIO - TV - WEBB

Matchen sänds via Smp.se. Du kan också följa matchen via vår matchrapportering på Twitter/oifmatch.

KOMMANDE ÖSTERMATCHER

• 11/5 19:00 Landskrona BoIS - Östers IF
  • 17/5 17:00 Östers IF - FC Höllviken
  • 23/5 16:00 Oskarshamns AIK - Östers IF