De tre akademilagen tog hem full pott under söndagen

Söndagens bortamatcher för akademilagen inbringade tre segrar och sammanlagt nio poäng.

U19 Allsvenskan Södra har hunnit sex omgångar in i serien och gårdagens seger mot Lunds BK 0-1 (0-0) förde Öster upp till nio poäng och en sjätteplats i tabellen.

Med lagets två vinster, tre oavgjorda och en förlust har Öster en målskillnad på 7-7. Endast Mjällby AIF och IF Elfsborg har släppt in färre.

Östers tränare Christian Stridh efter matchen;

- Vi har den senaste tiden gjort bra prestationer spelmässigt men inte fått utdelning i poäng. Mot Lund så var spelet mindre bra. Vi kuggade aldrig riktigt i varandra och fick inget flyt i vårt passningsspel. Trots detta så vann vi matchen och fick med oss tre värdefulla poäng hem. Nästa vecka så krävs det att vi höjer nivån då vi ska ta oss an serieledarna Landskrona BoIS på bortaplan.

Startelvan

3. Oskar Dahlström, 4. Filip Stenmark, 6. Filip Örnblom, 12. Tobias Dahlberg (mv), 14. Charlie Vindehall, 15. Erik Hancke, 16. Lukas Quist, 18. Gustav Bogren, 19. Johan Hjalmarsson, 20. Jonathan Stolth (K) och 27. Jesper Andersson

Avbytare

5. Axel Strandberg, 7. Martin Srpcanski, 9. Henrik Dahlquist och 31. Victor Jonasson (mv)

Ledarteam

Christian Stridh (tränare), Peter Wibrån (ass tränare), Hans Anderzon (mv-tränare) och Anders Rehnström (lagledare)

Matchhändelser

34’ Varning Filip Örnblom (ÖIF)
55’ Varning Omar Khattab (LBK)
79’ 0-1 Erik Hancke (ÖIF)
85’ Varning Martin Srpcanski (ÖIF)

Kommande U19-matcher

• Omgång 7 - Östers IF vs Malmö FF - torsdag 21 maj kl 18.00 på Myresjöhus Arena
  • Omgång 8 - BK Häcken vs Östers IF - lördag 30 maj kl 14.00 på Gothia Park
  • Omgång 9 - Östers IF vs Mjällby AIF - tisdag 2 juni kl 19.00 på Myresjöhus Arena

U19-matcherna finns också inlagda i matchkalendern på startsidan. Här kan du prenumerera på matcherna direkt i din kalender.

Efter 0-0 i halvtid mot Åtvidabergs FF, lossnade målskyttet för U17 i den andra och i Öster presenterade sig fem olika målskyttar. Söndagens 5-0-seger kom därmed att bli lagets andra raka.

Efter fyra spelade omgångar i U17 Division 1 Östra Götaland så placerar sig Öster just som trea med sina två vinster, en oavgjord och en förlust. Laget har en målskillnad på 11-5.

Startelvan

2. Victor Ericsson (K), 3. Albin Ljungdahl, 4. Ludvig Bengtsson, 5. Mahir Tarsuslugil, 6. Hugo Wilhelmsson, 7. Robin Johansson, 8. Jacob Hörberg, 9. Felix Turesson, 10. Daniel Hultqvist, 11. Karl Hjertberg och 12. Pierre Abou Abboud (mv)

14. Igor Vidovic och 15. Carl Stenberg

Ledarteam

Markus Lindberg (tränare), Joel Bäckström (ass.tränare) och Tobias Pettersson (lagledare).

Matchhändelser

9’ Varning Mahir Tarsuslugil (ÖIF)
17’ Varning Simon Marklund (ÅFF)
51’ Varning Adrian Petersson (ÅFF)
60’ 0-1 Jacob Hörberg (ÖIF)
61’ 0-2 Felix Turesson (ÖIF)
63’ Varning Carl Stenberg (ÖIF)
64’ Varning Ludvig Bengtsson (ÖIF)
70’ 0-3 Carl Stenberg (ÖIF)
73’ 0-4 Robin Johansson (ÖIF)
75’ Utvisning Eldin Lugonja (ÅFF)
80’ 0-5 Karl Hjertberg (ÖIF)

Markus Lindberg efter matchen;

- Kul att det lossnade för oss i andra halvlek och att vi fick spela ut. Första halvlek var ett ställningskrig där vi hade någon mer bra målchans än dem, trots att de hade mer boll. Samtliga spelare i truppen skall lyftas fram för laginsatsen. Att vi fick med oss tre poäng var naturligtvis värdefullt, något vi fick med oss på köpet efter en bra prestation.

Kommande U17-matcher

• DM P17 1/8-final - Ljungby IF vs Östers IF - lördag 13 maj kl 19.00 på (spelplats ej bestämd)
  • Omgång 5 - Kalmar FF vs Östers IF - fredag 22 maj kl 18.30 på Fredriksskans
  • Omgång 6 - AFK Linköping vs Östers IF - lördag 30 maj kl 13.00 på Fredriksbergs IP
  • Omgång 7 - Östers IF vs Husqvarna FF - lördag 6 juni kl 13.00 på Värendsvallen

U17-matcherna finns också inlagda i matchkalendern på startsidan. Här kan du prenumerera på matcherna direkt i din kalender.

Äntligen har seriespelet kommit igång för U16-laget. Den här säsongen spelar laget i den regionala P17 Elit. Inför starten drog sig Månsarps IF ur, vilket medförde en förskjuten seriepremiär för Österlaget.

Igår var det äntligen dags och bortapremiären mot Tenhults IF slutade med bortaseger 2-4 efter 1-2 i halvtid.

Startelvan

2. Ivan Andonovski, 3. Bastian Gustafsson, 5. Isak Samuelsson, 6. Frederik Andreasson Mölhede, 7. Johan Karlsson, 8. Robert Cruciat, 9. Endrit Dullovi (K), 10. Emir Avdic, 11. Gustav Ahrn, 21. Jakob Schröder och 31. Lucas Färdig (mv)

15. Oliver Gustafson, 16. Isse Ismail och 20. Alban Bislimi

Ledarteam

Leif Andersson (tränare), William Bergendahl (ass.tränare) och Robin Trygg Lazslo (ass.tränare)

Matchhändelser

1’ 0-1 Jakob Schröder (ÖIF)
19’ 1-1 Adam Hansson (TIF)
25’ 1-2 Emir Avdic (ÖIF)
58’ Varning Thomas Helt (TIF)
60’ 2-2 Adam Hansson (TIF)
69’ 2-3 Alban Bislimi (ÖIF)
82’ Varning Ivan Andonovski (ÖIF)
87’ Varning Adam Hansson (TIF)
89’ 2-4 Jakob Schröder (ÖIF)

Leif Andersson efter matchen;

- Det blev en lång försäsong för oss eftersom P17 Elit drar igång något senare. Vi har förberett oss med träningsmatcher och spel i Ligacupen. Eftersom vår premiärmotståndare Månsarps IF drog sig ur serien fick vi vänta ytterligare tolv dagar på seriestarten. Nu är vi äntligen igång och jag är nöjd med att vi är starka att stå emot Tenhults försök att kvittera och ta tillbaka matchen.

Kommande U16-matcher

• Omgång 3 - Bankeryds SK (J18) vs Östers IF - lördag 16 maj kl 12.00 på Furuvik
  • Omgång 4 - Östers IF vs Sandsbro AIK - onsdag 20 maj kl 19.00 på Värendsvallen (F-plan)
  • Omgång 5 - Nässjö FF vs Östers IF - lördag 30 maj kl 12.00 på Skogsvallen

U16-matcherna finns också inlagda i matchkalendern på startsidan. Här kan du prenumerera på matcherna direkt i din kalender.

Följ Östers IF i sociala medier: